همجواری ایران یکی از عوامل اقتدار دولت و مردم افغانستان است / دشمن می خواهد دو ملت را از هم جدا کند

[ad_1]

حجت الاسلام والمسلمین حسینی مزاری با تاکید بر اینکه یکی از عوامل اقتدار دولت و مردم افغانستان و جنبش ملی ضد آمریکایی، همجواری افغانستان با جمهوری اسلامی ایران است، تاکید کرد: طبیعی است که دشمنان در این مسیر قرار بگیرند. هدف فوری و مشخص جدا شدن از افغانستان، دادن قدرت بیشتر به افغانستان، مردم و دولت آن است.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین سید عیسی حسینی مزاری، مدیرکل خبرگزاری صدای افغانستان (آوا) و مرکز فرهنگی و اجتماعی تبیان در ادامه نشست تحلیلی «ایران هراسی در افغانستان و افغانستان هراسی در ایران» گفت: در تهران: از موضوع افغانستان هراسی و ایران هراسی برای ایجاد نفرت و کینه بین دو ملت استفاده می شود.

مدیرکل خبرگزاری آوا و همچنین مرکز تبیان گفت: ایروفوبیا در دهه های اخیر بویژه در بیست سال اخیر در افغانستان بسیار داغ بوده و اخیراً موضوع افغانستان هراسی در دست دشمنان قرار گرفته است.

اما او این سوال را مطرح کرد که اصولا چرا ایران هراسی یا افغانستان هراسی؟ وی در پاسخ گفت که البته افغانستان و ایران از اهمیت بالایی برخوردار هستند که اقتدار و عظمت این دو کشور باعث نگرانی و ناراحتی دشمنان شده است. از این رو در صدد تضعیف و تحقیر این دو کشور هستند تا به هدف مورد نظر برسند.

چرا افغانستان؟

حسینی مزاری در ابتدا از افغانستان صحبت کرد – ترس از اینکه آمریکا با تمام قدرت و عظمت در افغانستان شکست خورد و به فرموده امام خامنه ای (مدظله العالی) ذلیل شد و اکنون نه در منطقه است و نه در جهان. . آن کرامت سابق البته اگر افغانستان با همین جنبش و حکومت برآمده از هسته آن حرکت بماند و جلو برود و قدرت را به دست گیرد، تهدیدی برای همه استکبار به ویژه آمریکا خواهد بود.

او گفت: البته این به این معنا نیست که فقط طالبان در افغانستان یک جنبش ضد آمریکایی ایجاد کردند، بلکه این یک جنبش عمومی است. درست است که طالبان در صحنه نظامی می جنگیدند و می گفتند که جنگ آنها یک اشغال ضد آمریکایی است، اما سایر بخش های جامعه نیز تحرکات جدی ضد آمریکایی داشتند. تبیان یکی از سازمان هایی است که در بیست سال گذشته حضور فعالی در مبارزه با آمریکا داشته و در جبهه جنگ نرم از هیچ کوششی دریغ نکرده و در این نبرد به ادای دین و شهادت پرداخته است.

لوله برق پلی آمید
خواندن

رئیس خبرگزاری آوا گفت که اکنون این جنبش ملی ضد آمریکایی بستری را فراهم کرده است که بر اساس آن جریانی به نام طالبان به کابل آمده و قدرت را به دست گرفته و حکومت تشکیل دهد.

او گفت که در اینجا غرب به رهبری آمریکا تمام تلاش خود را برای تضعیف جنبش های مذهبی افغان و محافل ضد آمریکایی به کار می گیرد، بنابراین از تمام تاکتیک های ممکن استفاده می کند و تلاش می کند افغانستان را بیشتر منزوی کند.

نزدیکی ایران یکی از عوامل اقتدار دولت و مردم در افغانستان است

حسینی مزاری تاکید کرد: یکی از عوامل اقتدار دولت و مردم در افغانستان و جنبش ملی ضد آمریکایی، نزدیکی افغانستان به جمهوری اسلامی ایران است.

افغانستان در پاسخ به این سوال که دلایل نزدیکی ایران به افغانستان چه بوده است، افزود: اولین دلیل این است که نزدیکی ایران به افغانستان می تواند بر اقتدار افغانستان در عرصه های مختلف و به رسمیت شناختن رژیم فعلی تاثیر بگذارد. دلیل دیگر، سابقه و تجربه جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم است و یکی از راهبردهای دشمن برای حمله به رژیم کنونی و جنبش ضد آمریکایی در افغانستان، رشد گروه های تروریستی در این کشور به ویژه کمک به این کشور است. گروه های تروریستی مانند داعش دلیل دیگری که حضور ایران در افغانستان به افغانستان اقتدار می‌دهد بحث اقتصادی است و جمهوری اسلامی ایران تجربه نقض، مبارزه و دور زدن تحریم‌ها را دارد و می‌تواند به افغانستان کمک کند. دلیل دوم بحث فرهنگی ـ تربیتی است. موضوع مهم دیگری که ایران می تواند با افغانستان بازی کند، وضعیت پناهجویان است.

راهنما شیر گازی یا بال ولو چیست؟ الان برو
خواندن

رئیس مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان در بحث پناهجویان گفت: اگر جمهوری اسلامی ایران به وضعیت پناهندگان توجهی نداشته باشد و با توجه به شرایط افغانستان و مشکلاتی که وجود دارد، عظمت و شکیبایی نشان ندهد. در روزهای اخیر رخ داده است، آسایش می تواند راه را برای اخراج مهاجران هموار کند که دولت ما را با مشکل مواجه خواهد کرد. طبیعی است که پذیرش پناهجویان، کمک در امور مختلف و تسهیل آنها کمک بزرگی به دولت افغانستان می کند.

وی تاکید کرد که دولت افغانستان مسئولیت اصلی رسیدگی به موضوع پناهجویان و گرفتن دست جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان را برای بهبود وضعیت پناهجویان در ایران و پیشرفت های خوبی بر عهده دارد.

بر همین اساس این فعال فرهنگی اجتماعی تاکید کرد: وقتی جمهوری اسلامی ایران چنین منافعی برای افغانستان دارد، طبیعی است که هدف فوری و روشن دشمن جدایی ایران از افغانستان باشد. ایران نباید در کنار دولت و جریان های مردمی افغانستان باشد تا قدرت بیشتری به افغانستان و مردم و دولت آن داده نشود.

به گفته وی، در اینجا روی موضوع افغانستان هراسی و ایران هراسی کار می شود تا بین دو ملت نفرت و کینه ایجاد شود و هر دو طرف در مقابل یکدیگر قرار بگیرند، همانطور که در هفته های اخیر در افغانستان دیدید. البته جدید نیست و بیست سال است که این روند وجود دارد.

راهبردهای مقابله با توطئه دشمن برای افغانستان و ایران هراسی

حسینی مزاری در بخش رفع این ترفند و توطئه دشمن تاکید کرد که راه حل اول بیدار کردن مردم منطقه به ویژه ملت های ایران و افغانستان و گمراه کردن آسان توطئه ها و جریانات غرب و تولید محتوای جعلی است. . نخور این روزها و شب‌ها در فضای مجازی و رسانه‌ها شاهد هستیم که 99.9 درصد ضبط‌ها، اشعار و صداها ساختگی و ساختگی توسط شبکه‌های اطلاعاتی آمریکا در منطقه و به راحتی توسط رهبران و مقامات دولتی و نخبگان تولید شده است. موضع گرفت این نشان دهنده سواد رسانه ای ضعیف است.

طرح 4 محوری البرهان برای حل بحران سودان / سند در حال توسعه توافقات بین ذینفعان است
خواندن

وی بر انسجام رسانه‌های ایران و افغانستان و اقدام سازماندهی شده و متعهدانه بین دو کشور تاکید کرد، در حالی که در بیست سال گذشته برای بسیاری از رسانه‌های افغانستان شرایط فراهم نشده است، نه تنها وجود نداشته، بلکه اکثر رسانه‌های افغانستان نیز استخدام شده‌اند. و مزدوران غربی

این کارشناس دینی به عنوان یکی دیگر از راه های آگاهی بخشی، تاکید کرد: علمای حوزوی و اساتید دانشگاه باید وارد این عرصه شوند. عناصر فرهنگی و فرهنگ جامعه نیز باید در این راستا اقدام کنند.

وی علاوه بر افزایش آگاهی ملت ها، مبارزه با تهدیدات را از دیگر راهبردهای مهم برشمرد و تاکید کرد: دولت ها باید در بحث مبارزه با تهدیدات مشارکت داشته باشند. از یک سو همکاری با رسانه ها و به عنوان حامی رسانه ها و استقبال از طرح ها و برنامه های فرهنگیان و از سوی دیگر مقاومت در برابر عوامل مخرب در هر دو کشور.

حسینی مزاری تاکید کرد: دولت طالبان باید قاطعانه در برابر عناصر و جریان های فعال در افغانستان علیه جمهوری اسلامی ایران مقاومت کند. جمهوری اسلامی ایران نیز باید جلوی عناصر و جریان هایی را که علیه حکومت و تمامیت ارضی افغانستان فعالیت می کنند، بگیرد.

پس از پایان جلسه کارشناسان و حاضران نیز به بیان نقطه نظرات خود در خصوص موضوع برنامه پرداختند که خلاصه آن در گزارشی جداگانه منتشر خواهد شد.

به دنبال برخی قیام ها و تلاش های دشمنان افغانستان و ایران برای ایجاد فضای «ایران هراسی در افغانستان و افغانستان-ایران هراسی» و تخریب روابط تاریخی، تمدنی و استراتژیک دو کشور با استفاده از پناهجویان، خبرگزاری صدا و سیما (آوا) ) روز پنجشنبه (4 فروردین) در تهران در نشستی با همین عنوان و با حضور مدیرکل این خبرگزاری و مرکز فعالیت های اجتماعی و فرهنگی تبیان، اعضای مرکز نمایندگی تبیان تهران، فعالان حوزه ، نخبگان، اساتید دانشگاه و کارشناسان مهاجرت افغانستان.

انتهای پیام/

[ad_2]
sorsec

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *