مبدل حرارتی چیست و طرز کار و انواع آن ؟

مبدل حرارتی چیست و طرز کار و انواع آن ؟
مبدل حرارتی صفحه ای پلیت , پلیت مبدل حرارتی صفحه ای, خرید مبدل حرارتی صفحه ای, مبدل حرارتی صفحه ایی, مبدل حرارتی صفحه ای جوشی, خرید مبدل صفحه ای, مبدل صفحه ای حرارتی, مبدل حرارتی صفحه ای گسکت دار, مبدل های حرارتی صفحه ای پره دار, مبدل های حرارتی صفحه ای

نکته ی مهم: هنگام نصب مبدل حرارتی صفحه ای، توجه کنید که باید از شیر یک طرفه در مسیر آب ورودی به مبدل حرارتی استفاده کنید همچنین آب گرم کننده و آب گرم شونده، حتما باید خلاف جهت یکدیگر، جریان یابند.

در چگالنده ها و تبخیر کننده های سیستم های تبرید، معمولا سطوح داخلی لوله ها، مورد استفاده قرار می گیرند.

پلیت ها در این مبدل ها معمولا از جنس استنلس استیل کی باشند که دارای کانال هایی برای عبور سیال هستند.

صفحات فلزی باریک هنگامی که شکل داده می شوند، برجستگی هایی به سمت های بیرونی مبدل حرارتی ایجاد میگردد. جنس کل مبدل را، آلیاژ آلومینیوم تشکیل می دهد و اجزای تشکیل دهنده ی آن، در حمام نمک یا کوره خلاء به یکدیگر لحیم داده می شوند.

این روزها که استفاده از مبدل صفحه ای در موتورخانه های منازل و کارگاه های صنعتی بسیار متداول گشته، با کسب آگاهی در جهت استفاده ی درست و اصولی از این تجهیزات، می توان از مزایای فراوان آن، بهره مند شد و معایب آن ها را، تا حد زیادی کاهش داد.

به منظور دستیابی به این کاهش حجم و وزن، از مبدل های حرارتی فشرده استفاده می شود. صفحات این مبدل ها از جنس استنلس استیل 316L و 304 میباشند و جوش صفحات توسط مس یا نیکل، بسته به نوع کاربری صورت میپذیرد.

انواع مبدل حرارتی معمولاَ بر حسب آرایش جریان و نوع ساخت رده بندی می شوند. علاوه بر این معیارهای دیگری نیز وجود دارند که پرداختن به آن ها، امری ضروری است.

ما خوشبختانه توانسته ایم این شعار را با تولید محصولات با کیفیت در عمل ثابت کنیم. اما با اینحال پیشنهاد میشود حتماَ و حتماَ به جهت دریافت مشاوره های تخصصی و اطلاع از آخرین قیمت های این دستگاه های تبادل حرارت، با کارشناسان ما در شرکت مهتاب گستر تماس حاصل فرمایید.

همچنین در این دستگاه ها، مقاومت در برابر جریان بزرگتر از پوسته و لوله است. نکته: پره های طولی یا محوری معمولاً برای مبدل های دو لوله ای یا پوسته و لوله ای که دارای بافل نیستند، کاربرد دارد.

این نوع مبدل حرارتی، در موارد مختلف، کاربرد های فراوانی دارند، تعدادی از کاربردهای گسترده ی آن، به شرح زیر می باشد.

مبدل حرارتی صفحه ای حلزونی، در موارد زیر کاربرد دارد. هنگامی که قصد خرید مبدل حرارتی را دارید، برای این که بتوانید انتخابی مطلوب و بهینه، داشته باشید؛ لازم است، موارد مختلفی را مدنظر قرار دهید.

برای فراهم شدن امکان انجام سرویس های دوره ای و اسید شویی، لازم است مهره ماسوره و شیر فلکهروی کلیه ی لوله های آب وارد شده و خرج شده از مبدل های حرارتی، نصب گردد.

آخرین وضعیت قانون طبقه بندی معلمان
خواندن

اگر متوجه رسوب مایع در خارج از مبدل حرارتی صفحه شدید، لازم است سریع برای درست کردن آن اقدام کنید.

استفاده از مبدل صفحه ای جوشی دانفوس در چیلرهای آبی باعث افزایش راندمان و کاهش ضریب رسوب پذیری و کاهش فشار کارکرد سیستم می شود.

در کاربردهایی که کاهش جرم و حجم مبدل، بسیار حائز اهمیت است، مانند ماشین های باری ، اتومبیل ها و هواپیماها و مواردی از این قبیل.

رادیاتور اتومبیل مثال خوبی از یک مبدل حرارتی هوا خنک است. مشخصات دقیق و معتبر اساسی سطح یک ورودی کلیدی برای طراحی حرارتی و هیدرولیک مبدل محسوب می شود.

مشخصات مبدل حرارتی لوله ای پره دار، به شرح زیر می باشد. در نخستین گام، یک مهندس باید با توجه به نیاز مشتری، مسیر را مشخص کند، به طور مثال مشخصات تجهیزات را تعیین کرده و اهداف کلی طراحی سیستم را روشن کند.

به طور کلی طراحی یک سیستم مهندسی،یا حتی بخش کوچکی از آن، از اهمیت بالایی برخوردار است و نیازمند آگاهی و تسلط کامل بر مواردی چون ساختار سیستم، اندازه سیستم، عملکرد سیستم و سایر مشخصاتی که برای ساخت و بهره برداری ضروری هستند، می باشد.

از آن جایی که این کار از اهمیت بالایی برخوردار است، معمولا بهوسیله یک سیستم کامپیوتری، و یک کارشناس یا مهندس طراح حرفه ای انجام میگیرد.

بیشترین کاربرد این نوع مبدل حرارتی، در جایی است که ضریب انتقال گرما در یک یا هر دو سمت کوچک باشد و به مبدل های حرارتی فشرده نیاز پیدا شود.

بهترین گزینه برای به کارگیری در بسیاری از صنایع می باشد و از آن جایی که مبدل حرارتی صفحه ای استاندارد نیز یکی از انواع ۱۵ مدل گوناگون مبدل حرارتی صفحه ای دانفوس می باشد، بالطبع تمامی ویژگی های ممتاز و مفید این مبدل حرارتی صفحه ای را دارا خواهد بود.

شرکت دانفوس دانمارک یکی از قدیمی ترین و بزرگترین تولید کنندگان مبدل های حرارتی صفحه ای در جهان می باشد.

نحوه اتصال لوله های ورودی و خروجی، یکی از مهمترین نکاتی است که در نصب مبدل حرارتی صفحه ای باید مدنظر قرار بگیرد.

نکته: مبدل های صفحه ای پره دار، معمولا برای کاربردهای گاز- گاز و مبدل های لوله ای پره دار برای کاربردهای مایع- گاز، مورد استفاده قرار می گیرند.

لوله های مورد استفاده درمبدل های لوله ای پره دار، معمولا دارای مقاطع دایره ای شکل، مستطیلی یا بیضی شکل می باشند.

به این ترتیب، عمل چگالش یا جوشش، در قسمت داخل لوله ها، انجام می شود. استفاده از این مبدل ها، در سیستم های گرمایش، تهویه، تبرید و تهویه ی مطبوع رایج است.

این نوع مبدلهای حرارتی از گذرگاه های “ساندویچ” شکلی استفاده می کنند و دارای پره برای افزایش کارایی واحد میباشند.

Directadmin چیست + آموزش نصب دایرکت ادمین به زبان ساده
خواندن

مبدل حرارتی صفحه ای واشردار و صفحه ای حلزونی ، بعلت فشردگی ، برای وظیفه گرمایی یکسان ( نرخ انتقال گرمای مشابه)، فضای کوچکتر قابل ملاحظه ای، در مقایسه با واحد لوله ای نیاز دارند.

سطح انتقال گرما در این واحد های بسیار فشرده، حدودا 2000 به ازای هر واحد حجم می باشد. همان طور که می دانید ضریب انتقال گرما در قسمت گاز بسیار کوچکتر از قسمت مایع است، در نتیجه با استفاده از سطوح انتقال گرمای پره دار، در سمت گاز، سطح انتقال گرما افزایش داده می شود.

ورق های موج دار، در واقع صفحاتی هستند که بین صفحات تخت قرار داده می شوند. در هنگام نصب و بهره برداری از مبدل های حرارتی صفحه ای hepaco از یک عدد شیر یک طرفه و دو عدد صافی (فیلتر) استفاده می شود، پس اگر ملزومات ذکر شده موجود نباشند، توصیه می شود هنگام خرید مبدل حرارتی، با در نظر گرفتن سایز لوله های ورودی و خروجی نسبت به سفارش و خرید این تجهیزات جانبی و ضروری اقدام فرمایید.

بسیاری از این مبدلها از فلزات رسانا ساخته شدهاند. از مبدل های صفحه ای کائوری معمولاً در استخر و جکوزی، صنایع مختلف، ساختمان های اداری و مسکونی برای تأمین آب گرم یا سرد مورد نیاز استفاده می شود.

نحوه ی قرار گرفتن پره های سمت خارجی نسبت به محور لوله ها، می تواند عمودی شکل، اریب یا مارپیچ، یا با حالت طولی (محوری) و در امتداد محور لوله قرار گرفته باشد.

در بیشتر مبدل های حرارتی صفحه ای، مسئله ای که اهمیت دارد، خلاف جهت قرار گرفتن لوله های ورودی و خروجی نسبت به هم می باشد و محل ورود و خروج تاثیر چندانی ندارد. Th​is c​on᠎tent was created  by GSA Con te​nt G​ener᠎at or ᠎DE᠎MO᠎.

برای نصب مبدل های حرارتی صفحه ای بزرگ، باید از شاسی استفاده شود تا وزن اضافه به لوله ها وارد نشود.

در این نوع مبدل سیال سرد در یک جهت و سیال گرم در جهت عکس آن وارد مبدل می شود و بدین ترتیب تبادل حرارتی صورت می پذیرد.

چگالنده های خنک شونده با هوا و دیگ های بخار بازیافت، یک نوع مبدل حرارتی لوله ای پره دار، به حساب می آیند.

از توضیحات ذکر شده، این گونه برمی آید که روش طراحی، کار ساده ای نیست و ساختار پیچیده ای دارد.

این ورق ها، سطح انتقال گرمای بیشتری تولید می کنند. مبدل های حرارتی با سطوح پره دار، از پره هایی در سطح اصلی انتقال گرما تشکیل شده اند، ( این سطح می تواند لوله ای یا صفحه ای باشد)؛ در واقع هدف این پره ها، افزایش سطح انتقال گرما می باشد.

فضای داخل لاملاها به این شکل است که در قسمت درونی آن ها، برجستگی هایی وجود دارد که به عنوان فاصله دهنده، برای ایجاد مقاطع جریان بین لاملاها، در سمت پوسته، مورد استفاده قرار می گیرند.

نحوه ی عملکرد آن ها به این صورت است که هوا یا گاز از میان یک دسته افقی از لوله ها عبور کرده و متقاطع با آن ها، در قسمت خارجی دمیده می شود.

خرید ضد لک مناسب انواع پوست
خواندن

در هنگام انتخاب مبدل های حرارتی مورد نیاز، علاوه بر محاسبه و تعیین ظرفیت و سطح حرارتی، نوع مبدل حرارتی، ابعاد و همچنین جنس و فشار کار مبدل حرارتی، میزان افت فشار آب عبوری از درون کویل یا صفحات مبدل حرارتی برای محاسبه هد پمپ سیرکولاسیون تعیین گردد.

در این نوع مبدل، لاملا ها یا همان لوله های تخت شده، از دو صفحه ی برش خورده ی باریکی ساخته شده اند که طی یک عملیات، با استفاده از جوش نقطه ای یا درزی، به یکدیگر متصل شده اند.

پره ها از طریق لحیم کاری،جوشکاری،اکستروژن، جوش برنجی، جا زدن مکانیکی، پیچاندن کششی و مواردی از این دست، به لوله متصل می شوند.

این مبدل ها، با توجه به نحوه ی اتصالات و آرایش های جریان، در سه نوع اصلی ساخته می شود.

در هنگام خرید مبدل حرارتی صفحه ای از نوع و جنس پلیت استفاده شده در آن آگاه شوید. تفاوتهای این سه نوع به مدل حرکت جریان و اتصالات آن مربوط است.

در جریان های همسو دو سیال گرم و سرد بدون تماس فیزیکی با همدیگر در طول مبدل به صورت هم جهت حرکت کرده و از طرف دیگر خارج می شود.

در هر دو انتها با قرار دادن میله های فولادی در وسط لاملاها، عملیات جوش دادن انجام می شود. به طور مثال، اگر در حالت افقی نصب شود بهتر است سر لوله های ورودی و خروجی، به سمت بالا قرار گیرد و اگر در حالت عمودی نصب شود، بهتر است لوله ها با کمی شیب به سمت بالا قرار گیرند.

فشار عملکرد بالای مبدل حرارتی صفحه ای دانفوس : فشار عملکرد بالای مبدل حرارتی صفحه ای دانفوس باعث گردیده مناسب ترین گزینه در کاربری های با فشار بالا و نیز بعنوان کندانسور در چیلر ها استفاده شوند.

این تجهیزات تبادل حرارت بخاطر انعطاف پذیری و بازدهی بالا ، در میان مصرف کنندگان محبوبیت گسترده ای پیدا کرده است.

مبدل حرارتی صفحه ای، به دو صورت افقی و عمودی قابل نصب شدن است، این مبدل به هر شیوه ای که نصب شود باید در وضعیتی قرار گیرد که هوا به سادگی از آن خارج شود.

لوله های مارپیچ مبدل حرارتی پکیج توسط تیغه هایی به نام فین به یکدیگر وصل شده اند، هر چه تعداد فین ها بیشتر باشد، مبدل گرمای بیشتری دریافت می کند و البته به همان اندازه احتمال مسدود شدن مسیر عبور جریان آب بیشتر می شود.

از واشرها (گسکت ) و صفحات برای جدا کردن مواد سیال و جلوگیری از مخلوط شدن آنها استفاده میشود. اکنون که کمی با مبدلهای حرارتی صفحهای و نحوهی کار آنها آشنا شدیم، بیایید نگاهی به برخی از علائمی بیندازیم که ممکن است نشان دهند که مبدل شما نیازمند به تعمیر یا تعویض است.

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *