عدم شفافیت در تحقیقات سلامت و ایجاد فضای مه آلود برای شایعه پراکنی!

[ad_1]

نقش تحقیقات پزشکی در سلامت انسان غیر قابل انکار است و نگرش محققان و متخصصان به مردم برای جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست در جامعه بسیار ضروری است. تغییرات معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت همزمان با عدم شفافیت در انتشار تحقیقات سلامت به ویژه تحقیقات در حوزه کووید 19 بود. عواقب این عدم شفافیت باید دید.

به گزارش ایسنا، همزمان با انتخابات رياست جمهوري 1400 و تغييرات متعاقب آن در دولت و وزير بهداشت، تغييرات گسترده رهبري توسط معاونت تحقيقات و فناوري وزير بهداشت صورت گرفت. فرید نجفی که پیش از این به مدت یک سال مسئولیت این معاونت را بر عهده داشت، در آذرماه 1400 به یونس پناهی منتقل شد.

دکتر. فرید نجفی حدود یک سال است که معاونت تحقیقات و فناوری وزیر را برعهده دارد و در دوران تصدی خود شفافیت بیشتر در تحقیقات علمی پزشکی را در دستور کار خود قرار داده است. یکی از مهمترین اقدامات نجفی انتشار جزئیات فعالیت و اخبار این نماینده مجلس در سایت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت بود که هر چند ماه یکبار به روز می شد.

در دوران تصدی وی روش های ارزیابی پژوهش های دانشگاه های علوم پزشکی تغییر کرد و شاخص کارایی پژوهشی به ارزشیابی دانشگاه های علوم پزشکی کشور اضافه شد.

تشکیل کمیته سازماندهی تحقیقات کووید-۱۹ گام مثبت دیگری در دوران تصدی نجفی بود. اهداف این کمیته که در ژانویه 2016 تشکیل شد، تعیین اولویت ها و موضوعات تحقیقاتی مرتبط با کووید-19، تهیه گزارش ماهانه از وضعیت تحقیقات در این زمینه و گزارش هفتگی از نتایج تحقیقات انجام شده بود. در کشور.

راهکارهای هوشمند بازاریابی و برندینگ دیجیتال
خواندن

این کمیته می خواست یک تیم واکنش سریع مبتنی بر شواهد را برای پاسخ به سوالات سیاست گذاران و مدیران راه اندازی کند. همچنین هدف تسهیل دسترسی به تحقیقات مرتبط با کووید 19 در سیستم های تحقیقاتی کشور و جلوگیری از تکرار تحقیقات در این زمینه بود.

یکی از اقدامات این کمیته تهیه جزوات در مورد آخرین شواهد علمی در موضوعات مختلف کووید-19 از جمله «واکسیناسیون کودکان»، «عوارض جانبی واکسن»، «عفونت مجدد»، «سویه های مختلف ویروس» بود. و … و بیش از 45 مورد از اظهارات برگ تا سپتامبر 1400 منتشر شد.

بر لزوم انتشار مطالعات واکسن نیز بارها در جلساتی که در خصوص چالش های مطالعه واکسن تاج با حضور شرکت های مختلف واکسیناسیون ایرانی برگزار شد، تاکید شده است.

دکتر. یونس پناهی; وی که از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) بود، در آذرماه 1400 با حکمی از سوی وزیر بهداشت به سمت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت منصوب شد.

پناهی از ابتدای فعالیت خود بر لزوم وجود مراکز تحقیق و توسعه محصول محور تاکید داشته است. مخالفت صرف مقاله نویسی و تمرکز بر محصول و فناوری از مواردی است که وی در سخنرانی های خود به آن اشاره می کند.

هرچند پناهی در دوره تقریباً سه ماهه معاونت تحقیقات و فناوری وزارت علوم بارها به نتایج مطالعات و لزوم دسترسی کارشناسان به داده ها و اطلاعات اشاره کرد، اما به نظر می رسد شفافیت پژوهش های حوزه سلامت تا حدودی کاهش یافته است. او پیدا کرد.

به نظر می رسد کار کمیته ساماندهی تحقیقات Quoid-19 از شهریور 1400 همزمان با پایان دولت دوازدهم تقریباً متوقف شده است و خبری از انتشار اعلامیه و پاسخ به سوالات در موضوعات مختلف کرونا نیست. .

لیست انواع یخچال ایستاده ویترینی قیمت 1401
خواندن

پناهی البته درباره تعلیق یا فعالیت این کمیته به ایسنا گفت «فعالیت او متوقف نشده است، اما پوشش رسانه ای کاهش یافته است، زیرا ما دقیقاً اهل رسانه نیستیم. ما باید کاری کنیم و مردم آثار آن را ببینند وگرنه رسانه ها تاثیری ندارند.»

همچنین به نظر می رسد این مطالعه در مورد عوارض جانبی واکسن در سیستم مراقبت فعال باشد که توسط معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در دوره نجفی نظارت و انجام شده و اطلاعات اولیه نتایج آن منتشر شده است. . مربوط به معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت باشد. زیرا پس از دوره نجفی هیچ اطلاعی از این تحقیق و نتایج آن داده نشد.

پناهی در پاسخ به ایسنا گفت: چرا نتایج عوارض و مطالعات واکسن منتشر نشده است؟ به مردم بده بنابراین برای اطلاع رسانی باید مدتی صبر کنیم تا اطلاعات ما کامل شود.

پناهی به ایسنا گفت که چرا نتایج مطالعات واکسن علنی نشده و مردم اکنون از نتایج مطالعات واکسن مطلع هستند. اما تحقیقات آنها هنوز کامل نشده و منتظر به روز رسانی داده ها هستند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر در حدود سه ماه از تصدی مسئولیت خود بارها به انتشار نتایج مطالعات و لزوم دسترسی کارشناسان به داده ها و اطلاعات اشاره کرد و در دی ماه 1400 معاونت تحقیقات و فناوری وزارت علوم در ایجاد کمیته تحقیقات و اخلاق (HSR) کارکنان بهداشتی کووید-19 وی اعلام کرد: مجوز انتشار نتایج نظرسنجی کووید 19 باید به تایید این کمیته برسد.

پناهی در اولین جلسه این کمیته درباره اهداف خود گفت: مهمترین نقش کمیته ملی تحقیقات، تحقیقات سیاسی مورد نیاز کشور، ارائه راهکارها و تایید نتایج تحقیقات برای انتشار است که به معنای نتیجه هر گزارش پژوهشی است. و نتایج تحقیقات” 19. انتشار این خبر بدون تایید این کمیته امکان پذیر نخواهد بود. «انتشار این خبر تا حدودی روشن کرده است که نتایج تحقیقات و پیشنهادات مربوط به کووید 19 منتشر نشده است.

صنعت نفت 2 - سپاهان 4 / پیروزی جدید شاگردان نویدکیا در قرن جدید
خواندن

پناهی بارها از ضرورت «عدالت تحقیقاتی» سخن گفته است. با توجه به اینکه تحقیقات عمدتاً برای انسان و با سهم افراد در خزانه انجام می‌شود، یکی از شاخص‌های مهم عدالت پژوهشی، انتشار نتایج پژوهش‌های مختلف و در دسترس بودن نتایج تحقیقات برای مردم است. اما در ماه های اخیر به نظر می رسد شفافیت تحقیقات علوم پزشکی و سلامت تا حدودی کاهش یافته است.

نقش تحقیقات پزشکی در سلامت انسان غیر قابل انکار است و نگرش محققان و متخصصان به مردم برای جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست در جامعه بسیار ضروری است. عدم انتشار نتایج تحقیقات و عدم شفافیت در روند تحقیقات علمی پزشکی در جامعه می تواند با مخفی سازی محیط به شایعات و اطلاعات نادرست منجر شود.

انتهای پیام/

[ad_2]
sorsec

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *