روسیه و آمریکا به خاطر “اوکراین” به یکدیگر شلیک نمی کنند.

[ad_1]

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه آمریکا و روسیه هرگز بر سر اوکراین وارد جنگ نمی شوند، گفت: اگر کیف و تمام اوکراین توسط روسیه اشغال شود، آمریکا و متحدان اروپایی آنها حتی یک گلوله هم به سمت روسیه شلیک نمی کنند. بحران..

رضا ذبیحی وی در گفت وگو با ایسنا، درباره احتمالات بحران اوکراین و تاثیرات آن بر نظام بین الملل گفت: روسیه به کشورهای عضو اتحادیه اروپا و عارف در بلوک غرب و متحدان آمریکا شلیک نخواهد کرد.

موضوعاتی مانند آغاز جنگ جهانی سوم که گاه در فضای مجازی و برخی رسانه ها مطرح می شود، صرفاً یک ایده رایج است، یک نقص رسانه ای که جایی در محافل علمی ندارد.این استاد دانشگاه بیان کرد: روسیه و آمریکا و متحدان اروپایی آنها می دانند که کوچکترین اشتباه در جنگ اوکراین می تواند عواقب جبران ناپذیری برای جامعه بشری داشته باشد، بنابراین با وجود اهمیت بسیار زیاد بحران اوکراین برای هر دو طرف، هیچ یک از طرفین محتاط نخواهند بود.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: مسائلی مانند شروع جنگ جهانی سوم آنچه گاه در فضای مجازی و برخی رسانه ها مطرح می شود، صرفاً یک تصور رایج، اشتباه رسانه ای و کاملاً دور از ذهن است و بعید است جایی در محافل علمی داشته باشد.

ذبیحی ادامه داد: بازدارندگی هسته‌ای که دهه‌ها در دوران جنگ سرد رفتار قدرت‌های شرقی و غربی را قبل از رویارویی با یکدیگر تبیین می‌کرد، در جنگ اوکراین کاملاً نشان‌دهنده رفتار این کشورها در رویارویی با یکدیگر و در نتیجه امکان برخورد مستقیم است. جنگ آمریکا و روسیه یا روسیه با کشورهای اروپایی به دلیل بحران اوکراین نزدیک به صفر است.

سید حامد عاملی استاندار اردبیل شد - ایسنا
خواندن

وی گفت: روسیه اوکراین را که قبلا بخشی از بلوک شرق بود، حیاط خلوت خود می داند، بنابراین حتی نمی تواند تصور کند که روزی اوکراین به عنوان عضوی از بلوک غرب به ناتو بپیوندد.

روسیه بازی بسیار پرمخاطره و پرمخاطره ای را آغاز کرده است، چشم انداز این کشور و شخص پوتین ممکن است چندان خوشایند نباشد و سرنوشت مبهم آینده این کشور را رقم بزند.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: با این وجود روسیه دست به بازی بسیار پرمخاطره و پرمخاطره ای زده است که شاید دورنمای آن برای این کشور و شخص پوتین چندان خوشایند نباشد و سرنوشت مبهم آینده این کشور را رقم بزند.

ذبیحی ادامه داد: روسیه حتی اگر بتواند به اهداف نظامی خود دست پیدا کند و مناطقی در اوکراین را اشغال کند، باز هم نمی تواند از دامنه تحریم های غرب که احتمالاً گسترده است و این امر اقتصاد روسیه را تحت فشار قرار می دهد، دوری کند.

وی گفت: «هرچه روسیه در خاک اوکراین بیشتر پیشروی کند و جاه طلبی روسیه برای اشغال سرزمین های بیشتری در اوکراین بیشتر شود، تحریم های غرب علیه روسیه شدیدتر خواهد شد». این امر گسترده تر خواهد بود و این سوال دوگانه روسیه را در موقعیت دشواری برای خروج از این بحران قرار می دهد.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: مسلم است که واقعیت های نظامی و میدانی نقش مهمی در این بحران ایفا می کند و روسیه با اشغال مناطق بیشتر سعی دارد اوکراین را تحت فشار قرار دهد تا مطابق میل خود مذاکره کند.

جدیدترین نرخ طلا و سکه در 25 شهریور 1400 - خبرگزاری تابناک
خواندن

ذبیحی ادامه داد: با این حال، این بحران ادامه خواهد داشت و نمی توان گفت که واقعیت نظامی در نهایت تعیین کننده است، زیرا وقتی جنگ تمام شد و واقعیت نظامی دیگر تعیین کننده نباشد، این احتمال جدی وجود دارد که تعداد زیادی از رویکردهای یکپارچه برای روسیه، فشار شدیدی بر اقتصاد روسیه وارد کرد.

روسیه به رهبری پوتین در تلاش است تا غرور آسیب دیده خود پس از جنگ سرد را جبران کند وی گفت: روسیه به رهبری پوتین در تلاش است تا غرور آسیب دیده خود را پس از پایان جنگ سرد جبران کند و قدم به قدم به طرق مختلف پیشرفت می کند. در همین راستا یکی از دلایل اقدام نظامی اخیر روسیه علیه اوکراین نیز ارزیابی می شود.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: با این حال تردیدهای جدی وجود دارد که روسیه بتواند با حمله به اوکراین به اهداف خود در این زمینه نزدیک شود. زیرا اقدامات قبلی روسیه، از جمله الحاق کریمه به خاک خود، مواردی بود که غرب می توانست نادیده بگیرد.

ذبیحی هشدار داد: با این حال غرب کمتر در قبال بحران اوکراین همان نگرش سهل انگارانه را داشته باشد، بنابراین گستردگی درگیری جدید روسیه و غرب شرایط مبهم و جدیدی را برای هر دو طرف ایجاد خواهد کرد.

انتهای پیام/

[ad_2]
sorsec

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *