دانشگاه‌های نسل سوم بر سکوی اقتصاد دانش‌بنیان استوارند

[ad_1]

ایسنا/خراسان رضوی استاد دانشگاه فردوسی مشهد گفت: دانشگاه‌های نسل سوم بر سکوی اقتصاد دانش‌بنیان استوارند و لازم است با تکیه بر خلق ایده‌ها، فرآیندها، محصولات جدید و توسعه فناوری و تبدیل آن‌ها به ثروت حرکت کنند.

دکتر عبدالرضا باقری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اهمیت تولید دانش‌بنیان در اقتصاد کشور، اظهار کرد: تولید یا اقتصاد مبتنی بر دانش‌ چند دهه است که در آموزش عالی دنیا مطرح شده و دانشگاه‌های کشور نیز به اقتضای ضرورت، کم و بیش این حرکت‌ها را نیز آغاز کرده‌اند.

وی افزود: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری، سال ۱۴۰۱ را «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نامگذاری کردند، فرصت بسیار مغتنمی برای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور است تا روند شکل‌گیری نسل جدیدی از دانشگاه‌ها که اغلب از آن‌ها تحت عنوان «دانشگاه‌های جامعه محور، نسل سوم یا کارآفرین» نام برده شده، مقدمات آن را که از چند سال گذشته فراهم شده را سرعت ببخشند.

استاد دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: خوشبختانه در یک دهه گذشته به همت پیگیری‌های مستمر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به لحاظ قانون‌گذاری و وضع قوانین و مقررات نیز اقدامات خوبی برای پشتیبانی‌های حقوقی از این حرکت نیز صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات»، قانون «الحاق بعضی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت» که اجازه داشتن سهام یا سهم‌الشرکه و عضویت در هیأت‌ ‌مدیره شرکت‌های دانش‌بنیان را به اعضای هیأت‌ علمی آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی شاغل در سمت‌های آموزشی ‌دهند، قانون اخیر مجلس شورای اسلامی با عنوان «جهش تولید دانش‌بنیان» و سایر قوانین و مقرراتی که وضع شده‌اند همگی زمینه‌های قانونی و حقوقی لازم برای شکل‌گیری و حمایت از تولید دانش‌بنیان را فراهم می‌کنند.

دانشگاه‌ها ماموریتی فراتر از آموزش و پژوهش دارند

باقری اضافه کرد: نقش دانشگاه‌ها در رابطه با پاسخگویی به نیازهای جامعه منحصر به موارد فوق نیست بلکه ورود دانشگاه به حوزه‌های اقتصاد کلان، صنعت برای ارائه راه‌حل‌های دانشی اهمیت دارد تا بتواند به کمک سایر فعالان این حوزه‌ها به توسعه اقتصاد متکی بر دانش کمک کند. تمامی این موارد نشان می‌دهد که امروزه دانشگاه‌ها ماموریتی فراتر از آموزش و پژوهش مرسوم دارند و نقش مشارکتی آن‌ها در توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی جامعه، نوآوری و فناوری، آشکارسازی نتایج دانش و خلق ثروت از تولیدات علمی بارز است.

وی گفت: دانشگاه‌های نسل سوم بر سکوی اقتصاد دانش‌بنیان استوارند و لازم است با تکیه بر خلق ایده‌ها، فرآیندها، محصولات جدید و توسعه فناوری و تبدیل آن‌ها به ثروت حرکت کنند. بنابراین، این انتظارات به تدریج دانشگاه‌ها را به سمتی سوق می‌دهد که نمی‌توانند در درون خود و منحصر به آموزش و پژوهش بپردازند بلکه باید در کنار توسعه آموزش و انجام پژوهش‌های بنیادین برای توسعه مرزهای دانش، نسبت به انجام پژوهش‌های کاربردی و تولیدات فناورانه برای پاسخگویی بیشتر به نیازهای جامعه بپردازند.

استاد دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: طبیعتا طرح این مطالبه جدید همان طور که اشاره شد نافی پرداختن دانشگاه‌ها به توسعه مرزهای دانش یا شناخت عوامل ناشناخته در طبیعت نیست. انجام این قبیل پژوهش‌ها همچنان از وظایف ذاتی دانشگاه‌ها است و نباید به بهانه این ضرورت‌ها، انجام این فعالیت‌ها در دانشگاه‌ها مورد غفلت قرار گیرد بلکه انتظار معقول از دانشگاه این است که در کنار آموزش و پژوهش برای توسعه مرزهای دانش به پژوهش و فناوری‌های لازم برای گره‌گشایی مسائل اجتماع نیز بپردازد.

دانشگاه‌های نسل سوم بر سکوی اقتصاد دانش‌بنیان استوارند

شکل‌گیری پارک‌های علم و فناوری در دانشگاه‌ها بسترهایی را برای شعار سال فراهم کرده است

وی بیان کرد: خوشبختانه به همت مدیران آموزش عالی در سال‌های گذشته، تا حدی مقدمات کار و ساختارهای لازم برای انجام این فعالیت‌ها در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری فراهم شده است. شکل‌گیری مراکز رشد دانشگاهی، پارک‌های علم و فناوری، مراکز کارآفرینی و نوآوری در دانشگاه‌ها، توسعه پارک‌های علم و فناوری در استان‌ها بسترهایی هستند که برای کمک به تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین شکل گرفته‌اند.

باقری در خصوص چرایی اهمیت توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، گفت: علت اهمیت توسعه اقتصاد دانش‌بنیان به دلیل بهره‌وری بیشتر آن است. زمانی که در تولید؛ اقتصاد و دانش مبتنی بر تحقیق و پژوهش را به میان ‌آوریم قطعا از بهره‌وری بیشتری برخوردار و نسبت به روش‌های تولیدی گذشته پویاتر است. معمولا شرکت‌های دانش‌بنیان این‌گونه هستند و با تعداد نیروی اندک و دانش بالا می توانند مسائل جامعه را حل کنند.

وی تصریح کرد: دانشگاه‌ها باید مقدمات کار را بیش از گذشته فراهم کنند. بدین معنا که برای خلاقیت و نوآوری اهمیت بیشتری قائل شوند. با ساز و کارهای روان، ایده‌های خلاقانه دانشجویان را مورد حمایت و  پشتیبانی قرار دهند تا این ایده‌ها به فناوری و در نهایت به محصول تبدیل شود.

استاد دانشگاه فردوسی مشهد گفت: طبیعتا حمایت و توجه بیشتر می‌تواند باعث تسریع در پیشبرد اهداف دانشگاه شود تا شاهد اثرگذاری آن بر روی اقتصاد ملی باشیم. قانون اخیر مجلس شورای اسلامی در خصوص «جهش تولید دانش بنیان»، اگرچه برخی از اختیارات قانونی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را محدود کرده است اما ظرفیت‌های قانونی خوبی را برای حمایت از تولیدات دانش‌بنیان فراهم کرده است و اگر در عمل مورد توجه قرار گیرد و اجرایی شود حتما می‌تواند به حمایت بیشتر از واحدهای فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری کمک کرده و به شکل‌گیری و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان کشور کمک کند. 

اگر زندگی اشرافی رها نشود، امیدی به آینده نیست
خواندن

دانشگاه‌های نسل سوم بر سکوی اقتصاد دانش‌بنیان استوارند

اصلاح مقررات برای پشتیبانی از توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار اهمیت دارد

وی خاطرنشان کرد: اصلاح مقررات برای پشتیبانی از توسعه بازار برای محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار با اهمیت است. اکنون بعضی از دانشجویان فارغ التحصیل از شرکت‌های دانش‌بنیانی برخوردارند که تولیدات مهمی دارند. اگر این شرکت‌های نوپا مورد حمایت قرار نگیرند، شکست خواهند خورد. بنابراین اصلاح  مقررات و پشتیبانی‌های لازم از آن‌ها برای ورود محصولات به بازار از جمله فعالیت‌هایی است که بر عهده دانشگاه نیست.

باقری اظهار کرد: صنعت و سایر بخش‌های تولیدی و اجرایی بایستی محصولاتی که توان تولید در داخل را دارند، مورد حمایت قرار دهند تا روز به روز ورود محصولات خارجی به نفع این شرکت‌ها و تولیدات داخلی محدود شود. بدیهی است که محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان باید در عرصه رقابت با محصولات خارجی قرار گیرد تا کیفیت آن‌ها روز به روز ارتقا پیدا ‌کند و علاوه بر بازارهای داخلی به بازارهای جهانی نیز راه پیدا کند.

وی گفت: اتخاذ سیاست‌های حمایتی برای حمایت از خرید محصولات دانش‌بنیان با کیفیت داخلی می‌تواند به ارتقاء کیفی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کند. بدون تردید مهمترین راهبرد در موضوع اقتصاد دانش‌بنیان و به طبع آنچه که باید در دانشگاه اتفاق بیافتد و دانشگاه به سمت جامعه محور بودن سوق پیدا کند، در وهله اول نیازمند توجه به موضوع فرهنگ‌سازی است. بدین معنا که اعضای هیات علمی، دانشجویان و کارکنان ابتدا راجع به دانشگاه‌های جامعه محور فرهنگ مشترک پیدا ‌کنند.

استاد دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: انجام اقدامات لازم برای توسعه فرهنگ و ترویج فعالیت‌های کارآفرینانه همراه با انجام فعالیت‌ها برای ارتقای توانمندی‌ها و قابلیت‌های کارآفرینانه دانشجویان و اعضای هیات علمی از جمله اقدامات ضروری است که باید مورد توجه مدیران دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور باشد.

وی ادامه داد: همان طور که پژوهش و اهمیت آن در دهه گذشته مورد توجه قرار گرفت و دانشگاهیان کشور به یک اشتراک فرهنگی دست پیدا کردند و خوشبختانه این وجه اشتراک فرهنگی باعث شد که انتشار آثار علمی محققان کشور ما در سطح جهانی اهمیت پیدا کند و امروز رتبه جهانی ما رضایت‌بخش باشد. بنابراین در این حوزه فرهنگ‌سازی مهم‌ترین اقدام است تا همه برداشت درستی پیدا کنند که دانشگاه جامعه محور چیست و چه اقدامات مشترکی بایستی صورت گیرد.

باقری تصریح کرد: زمانی دانشگاه‌ها قائل به این نبودند که عضو هیات علمی بتواند وارد این حیطه‌ها شود و شرکت دانش‌بنیان داشته باشد و کار اقتصادی انجام دهد و به نوعی اعتقاد بر این بود که این قبیل فعالیت‌ها با کار علمی یک عضو هیات علمی منافات دارد. اما به مرور زمان این موضوع نه تنها  تبدیل به یک فرهنگ شد بلکه امروز قوانین موجود کشور به گونه‌ای اصلاح شده که اجازه می‌دهد عضو هیات علمی هم زمان با انجام تدریس و پژوهش، شرکت دانش‌بنیان خود را نیز داشته باشد و در این حوزه‌ها ورود پیدا کند.

شرایط کرونا توفیقات و محدودیت‌هایی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کرد

وی با اشاره به اینکه شرایط کرونا توفیقات و محدودیت‌هایی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کرد، گفت: محصولاتی که مربوط به فضای اپیدمی بود، توسعه پیدا کرد، به عنوان مثال اگر امروز را با اواخر سال ۹۸ که بیماری به کشور ورود پیدا کرد، مقایسه کنیم. اکنون شاهد شرایط بهتری هستیم چراکه در گذشته ما ماسک و مواد ضدعفونی کننده بهداشتی نداشتیم و بیمارستان‌ها با کمبود ماسک و مواد ضدعفونی مواجه بودند اما شرکت‌های دانش‌بنیان به سرعت ورود پیدا کردند و ما دیگر با این مشکلات مواجه نیستیم.

استاد دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: در اوایل شیوع کرونا کیت‌های تشخیصی را از سازمان جهانی دریافت می‌کردیم اما اکنون شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی این کیت‌ها را تولید و حتی بسیاری از آن‌ها هم صادر می‌شود. شرکت‌ها باید کنترل کیفی و ارزیابی داشته باشند و محصول خود را بهبود دهند. برای تحقق یافتن این امر فرهنگ‌سازی بسیار مهم است. بنابراین در کنار کیفیت و اعتماد به شرکت‌ها، تبلیغات و معرفی درست محصولات به مردم می‌تواند مهم و دارای اهمیت باشد.

دانشگاه‌های نسل سوم بر سکوی اقتصاد دانش‌بنیان استوارند

رسانه‌ها ابزار مهمی برای معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان هستند

وی درخصوص توجه رسانه‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان بیان کرد: رسانه‌ها می‌توانند ضمن بازدید از فعالیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان و معرفی تولیدات و محصولات آن‌ها به جامعه، بر رونق بیشتر برای فعالیت‌های این موسسات موجبات امیدواری بیشتر دیگر فارغ‌التحصیلان برای انجام کار و تلاش بیشتر فراهم ‌کنند.

باقری اذعان کرد: رسانه‌ها ابزار مهمی برای معرفی و آگاه کردن مردم نسبت به محصولات هستند. اکنون با توسعه شبکه‌های مجازی و رسانه‌های مختلف تقریبا این اتفاق می‌افتد و هر محصولی که بی‌کیفیت باشد به سرعت اطلاع‌رسانی می‌کنند و فضای مجازی اجازه نمی‌دهد محصول بی کیفیت جایی را برای خود باز کند. همه آحاد جامعه می‌توانند با کامنت گذاشتن راجع به محصولات برای مردم در فضاهای مجازی به توسعه محصولات با کیفیت کمک کنند.

خدمات برش لیزر پژوهان صنعت
خواندن

وی در خصوص نقش مردم در حوزه حمایت از محصولات داخلی، تصریح کرد: کیفیت مهم است و مردم می‌خواهند اطمینان پیدا کنند تا محصولی با کیفیت بالا به دست‌شان برسد. به نظر من اگر رقابت را آزاد بگذاریم و محصولات داخلی را مورد حمایت قرار دهیم به تدریج مردم می‌توانند محصول داخلی را انتخاب ‌کنند.

استاد دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: در کنار حمایت‌های مردم در خرید محصولات داخلی، دولت هم باید اقداماتی به خصوص در حوزه خرید از محصولات دانش‌بنیان در بخش‌های دولتی انجام دهد. البته این به معنای آن نیست که در توصیه محصولات این شرکت‌ها یا خرید آن‌ها، استانداردها را مورد غفلت قرار دهند.

دانشجویان باید برای ورود به حوزه کسب و کار اعتماد به نفس خود را تقویت کنند

وی در خصوص ورود دانشجویان به حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان، اظهار کرد: طبیعی است که در آغاز کار ورود به این موضوعات برای دانشجویانی که کمتر با بازار آشنا هستند کار دشواری است. آن‌ها بایستی اعتماد به نفس را در خود تقویت و بتوانند با مشکلات دست و پنجه نرم کنند.

باقری ادامه داد: در کشور ما محدودیت‌ها و موانع اداری بسیار زیاد است و افراد ممکن است به سرعت خسته شوند اما باید با دانش و اعتماد به نفس برای تولیدات خود بکوشند و برای روبرو شدن با پیچیدگی‌های ورود محصولات خود به بازار آماده شوند. یکی از اقداماتی که دولت باید در این راستا انجام دهد این است که محیط‌هایی را در دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری فراهم کند تا به افراد مشاوره‌های حقوقی ارائه دهند تا در کنار تولید محصول، آموزش‌های مورد نیاز را هم دریافت کنند و محصول خود را به فروش برسانند.

وی گفت: موانعی بر سر راه افرادی که می‌خواهند محصولات خود را در بازارهای بین‌المللی به فروش برسانند، وجود دارد که نمی‌توانند به راحتی محصولات خود را به بازار جهانی ارائه دهند. بنابراین، اگر بتوانیم این موانع را از سر راه شرکت‌های دانش‌بنیان برداریم با توانمندی‌هایی که در داخل وجود دارد، جهش خوبی اتفاق می‌افتد. آنچه که در داخل اتفاق افتاده تربیت نیروهای توانمند در دانشگاه‌ها بوده و این کار بزرگی است که دانشگاه‌ها با همه محدودیت‌ها و مشکلاتی که داشتند همه تلاش خود را در این زمینه به کار گرفتند.

استاد دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: در هر حوزه‌ای که دست بگذاریم افراد داخلی این توانمندی را دارند تا در حوزه‌های مختلف ورود کنند و این ویژگی حاصل زحمت دانشگاه‌ها است. متاسفانه در حال حاضر امکانات موجود در دانشگاه‌ها پاسخگوی همه توانمندی‌های موجود نیست. تخصیص اعتبارات به دانشگاه‌ها برای حمایت از این قبیل فعالیت‌ها بسیار ضروری است و در صورت توجه بیشتر قطعا اتفاقات بهتری رخ خواهد داد.

دانشگاه‌های نسل سوم بر سکوی اقتصاد دانش‌بنیان استوارند

دانشگاه‌ها باید ورود جدی‌تری به تاثیرگذاری بر جامعه پیرامونی خود داشته باشند

وی تصریح کرد: آنچه که در گذشته از آن تحت عنوان «دانشگاه‌های نسل اول» یاد می‌شد؛ عمدتا بر پایه آموزش محور بود. در این دانشگاه‌ها تمرکز فعالیت‌ها بر تربیت نیروی انسانی کاردان، کارشناس و به نوعی تامین نیروهای کارشناسی و تخصصی برای نیازهای جامعه بود. به تدریج دانشگاه‌های کشور از  اوایل دهه ۸۰  ورود جدی‌تری به حوزه تحقیق و پژوهش پیدا کردند و با توسعه دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری، ورود دانشگاه‌ها در این حوزه‌ها نیز جدی‌تر شد.

باقری اضافه کرد: در دو دهه گذشته به اقتضای توسعه شهرنشینی، ضرورت‌های ناشی از آن و همچنین تاثیر ملموس‌تر علم و فناوری بر زندگی مردم، علاوه بر انتظارات گذشته، مطالبه جدیدی با موضوع پاسخگویی دانشگاه‌ها نسبت به نیازهای جامعه و محیط پیرامونی شکل گرفت.

وی با بیان اینکه اقتضائات زندگی امروز با ۱۰ سال گذشته بسیار متفاوت است، عنوان کرد: امروزه توسعه و گسترش شهرنشینی و معضلات ناشی از آن، باعث شده تا دیگر مدیریت‌های کلان شهری به تنهایی و بدون توجه به راه‌حل‌های عالمانه و فناورانه قادر به پاسخگویی و رفع نیازهای شهری نباشند. بنابراین تقاضا از دانشگاه به عنوان مراکزی که متخصصان امور در رشته‌های مختلف در آن حضور دارند برای تامل در این موضوعات، یک مطالبه جدی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، پژوهشی و فناوری داشته باشند.

استاد دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: به عنوان مثال، امروز کلان شهر مشهد با جمعیت ثابت بالغ بر ۳ میلیون نفر و همچنین حدود ۱۵ میلیون زائر و گردشگر سالانه و مهاجرت‌های بی رویه ناشی از خشکسالی استان، این شهر را با مسائل زیادی مواجه کرده است. بدون تردید رفع مشکلات این شهر مانند اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، زیارتی و گردشگری، حاشیه‌نشینی و آلودگی‌های زیست محیطی موضوعاتی نیست که مدیریت شهری به تنهایی و بدون توسل به راه‌حل‌های عالمانه قادر به انجام آن‌ها باشد. این ضرورت‌ها ایجاب می‌کند تا دانشگاه‌ها ورود جدی‌تری در تاثیرگذاری بر جامعه پیرامونی خود داشته باشند.

دستگاه برش لیزر استیل MOBINtech لیزر (5)
خواندن

وی گفت: در سال‌های اخیر، اگرچه بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ برخی از برنامه‌ریزی‌ها را با مشکل مواجه ساخت اما در عین حال، دگرگونی در برنامه‌های آموزشی، توسعه مهارت آموزی و کارآفرینی، شکل‌گیری مراکز رشد و نوآوری و تشکیل واحدهای فناور و شرکت‌های دانش بنیان توسط دانشجویان و اعضاء هیات علمی در دانشگاه‌ها در حال رویش است؛ به طوری که در این دوره حتی دانشگاه علامه طباطبایی که دانشگاهی علوم انسانی است، شرایط را برای مهارت افزایی و توانمندسازی دانشجویان خود برای ورود به اجتماع فراهم آورده است.

باقری ادامه داد: در مجموع می‌توان گفت، در حال حاضر در آموزش عالی کشور مفاهیمی مانند جامعه محوری، کارآفرینی و اشتغال‌پذیری به عنوان فرهنگ دانشگاهی شناخته می‌شوند. این تغییر رویکرد در بعضی از دانشگاه‌ها به طور کامل مشهود است، به عنوان مثال انتخاب شعار «دانشگاه مسئول و پاسخگو» همراه با اقداماتی در دانشگاه صنعتی شریف نشان از حرکت این دانشگاه به سوی دانشگاه‌های نسل سه است.

وی اظهار کرد: راه اندازی رشته‌های تحصیلی جدید و متناسب با نیاز روز مانند رشته کار و آموزش پایدار (کوآپ) در مقطع تحصیلی کارشناسی، مدیریت کسب و کار در انرژی در مقطع کارشناسی ارشد، افزایش مهارت‌های شغلی، راه اندازی مدرسه اشتغال و آموزش بیش از ۵۰ هزار نفر در مرکز کارآفرینی دانشگاه از جمله اقدامات دانشگاه شریف است.

استاد دانشگاه فردوسی مشهد افزود: همچنین برگزاری دوره‌هایی با محوریت خلاقیت و کارآفرینی، اقتصاد و کارآفرینی و رهبری اصیل در راستای دانش افزایی اساتید، توسعه همکاری با صنعت همراه با انجام پروژه‌هایی مانند ساخت رادارهای بدون ارسال سیگنال در حوزه دفاعی، حوزه‌های صنایع الکترونیک و نفت، ساخت ماهواره شریف، رباط لوله گذار سدها، ابزارهای آزمون درون چاهی همه حاکی از رویش‌های جدید دانشگاه‌های نسل جدید است. شکل‌گیری منطقه نوآوری شریف با بیش از ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان عضو در اطراف دانشگاه موجب ایجاد ظرفیت‌های شغلی برای ۳۰۰۰ نفر از فارغ التحصیلان رشته‌های مختلف این دانشگاه نیز شده است.

وی تصریح کرد: این روند نه تنها در دانشگاه‌های بزرگ و مطرح کشور بلکه حتی در دانشگاه‌های مراکز استان‌های کوچک نیز دیده می‌شود، به عنوان مثال دانشگاه خلیج فارس در استان بوشهر، شعار دانشگاه الهام بخش، نوآور و کارآفرین را برای جهت‌گیری به سوی دانشگاه کارآفرین انتخاب کرده است.

باقری اضافه کرد: این دانشگاه با راه اندازی رشته‌های تحصیلی مدیریت کارآفرینی از دیدگاه آموزشی و عقد قراردادهای بزرگ با صنعت، با ارزش مالی بالا در مقایسه با دانشگاه‌های هم تراز خود، از دیدگاه پژوهشی، سرآمدی خود را در سال‌های اخیر نشان داده است. شکل‌گیری بیش از ۵۰ هسته فناور و شرکت دانش‌بنیان و ۴۰ هسته پژوهشی با محوریت علوم دریایی توسط اعضاء هیات علمی این دانشگاه از دیگر اقدامات مؤثر در راستای اثرگذاری اجتماعی است. جایگزینی دانشکده‌های موضوع محور به جای عنوان محور، راه‌اندازی دانشکده مهندسی سیستم‌های هوشمند، کسب وکار و اقتصاد، راهبرد دیگر این دانشگاه در نیل به سوی دانشگاه‌های نسل جدید است.

وی عنوان کرد: در همین راستا، فعالیت مرکز گسترده کار و مهارت آموزی در دانشگاه تازه تأسیس صنعتی بهبهان که کمتر از ۱۰ سال از فعالیت آن می‌گذرد، حرکتی منسجم به سمت دانشگاه‌های نسل سه را نمایان می‌سازد. توسعه طرح‌های اجرا شده در پارک‌های علم و فناوری به ویژه در اصفهان، خراسان رضوی و یزد نیز از این قبیل موارد است.

ساختارهای موجود در دانشگاه‌ها بر حسب ضرورت تغییر کند

استاد دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه دانشگاه‌های کارآفرین یا جامعه محور مستلزم رویکردهای مختلفی است، اظهار کرد: نیاز است به مرور و برحسب ضرورت، ساختارهای موجود در دانشگاه‌ها تغییر کند و با آنچه که اکنون وجود دارد، متفاوت شود، به عنوان مثال اکنون ساختارها و گروه‌های آموزشی که موجود است، عمدتا براساس برنامه‌ریزی درسی و آموزش برای دانشجویان در مقاطع مختلف هستند. این ساختارها باید به گونه‌ای تغییر کند که مرزهای قراردادی مرسوم بین گروه‌های آموزشی نیز برداشته شود.

وی افزود: همکاری بدون قید و شرط بین اعضای هیات علمی گروه‌های مختلف آموزشی، توسعه رشته‌های بین ‌رشته‌ای و تغییر سرفصل‌های درسی با نگاه به پاسخگویی به نیازهای جدید جامعه از ضرورت‌های رفتن به دانشگاه‌های نسل جامعه محور است. در کنار آن توسعه روابط بین‌المللی و تسهیلات برای توسعه همکاری با دانشگاه‌های کارآفرین دنیا، رفت‌وآمد بین دانشگاه‌ها چه در داخل و چه در خارج از جمله ضرورت‌هایی است که باید به مرور زمان اتفاق بیفتد.

باقری اذعان کرد: حمایت از این اقدامات چه به لحاظ تامین منابع و چه به لحاظ ضوابط، مقررات و فراهم کردن این امکانات ضروری است. اکنون بسیاری از محصولات دانش‌بنیان وجود دارند که با موانع فروش مواجه هستند. اگر این موانع برداشته شود و آن‌ها بتوانند محصولات خود را وارد بازار کنند قطعا شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود. به کار گرفتن سیاست‌های تشویقی و حمایتی می‌تواند کمک کند تا این موانع از پیش‌روی شرکت‌ها برداشته شود و با شکست مواجه نشوند.

انتهای پیام

[ad_2]
sorsec

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *