برنامه‌های کنگره بین‌المللی میرزای نائینی تشریح شد

[ad_1]

ایسنا/قم دبیر شورای اجرائی کنگره بین المللی میرزای نائینی ضمن تشریح برنامه‌های این کنگره گفت: این کنگره مجوز برگزاری از حوزه علمیه، جامعه المصطفی و ISC را دارد و به زبان فارسی و عربی در ایران و عراق برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد فرخ فال، دبیر کل کنگره بین‌المللی میرزای نائینی، در نشست خبری این کنگره که در مجتمع فرهنگی امامت برگزار شد، عنوان کرد: این کنگره علمی در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ به مناسبت یک صدمین سال مهاجرت آیت‌الله نائینی از نجف به قم برگزار می‌شود.

وی بابیان اینکه میرزای نائینی با فشار انگلیس و دولت وقت عراق از نجف به قم آمدند و به مدت ۱۱ ماه در حوزه علمیه قم نورافشانی علمی کردند، ادامه داد: این کنگره در قم و نجف برگزار می‌شود؛ اما ممکن است در سایر حوزه‌های ایران و عراق نیز برگزار شود.

وی اظهار کرد: ریاست عالی محتوایی کنگره بر عهده آیت‌الله استادی است که سیاست‌گذاری‌های محتوایی و علمی این کنگره در شورای علمی با مدیریت ایشان تدبیر می‌شود همچنین زوایای اجرائی و برنامه‌ریزی کنگره نیز در شورای اجرائی کنگره به دبیری حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی اداره می‌شود.

وی افزود: نهادهای حوزوی در شورای سیاست‌گذاری کلان کنگره با ریاست آیت‌الله اعرافی عهده‌دار مباحث کلان کنگره هستند که خوشبختانه ارتباط با بیوت مراجع عظام، شخصیت‌های برجسته حوزه علمیه، اساتید معزز قم و نجف تاکنون مطلوب بوده است.

دبیر کل کنگره بین‌المللی میرزای نائینی بیان کرد: با مشارکت حوزه‌ علمیه نجف و حوزه‌ علمیه قم این کنگره در موعد موقر نسبت به برنامه‌های خود اقدام خواهد کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی، دبیر شورای اجرائی کنگره، با اشاره به اینکه میرازی نائینی در  مرداد ۱۳۱۵ در نجف اشرف از دنیا رفتند، عنوان کرد: از سال ۹۶ ایده برگزاری این کنگره به صورت خودجوش از طرف فضلا و علمای نائین مطرح شد.

پیش بینی طوفان البرز
خواندن

وی ادامه داد: مرحوم شیخ آقابزرگ تهرانی، شخصیت میرزای نائینی را عالمی پرهیزکار، صالح و بی‌اعتنا به مقام و ریاست معرفی می‌کند و مرحوم سید محسن امین صاحب عیان الشیعه نیز میرزای نائینی را عالم فقیه، اصولی، عارف، حکیم، ادیب، عابد و مدرس می‌داند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی اظهار کرد: اگر چه ایشان به شخصیت اصولی و فقهی معروف هستند اما در جهات مختلف سیاسی، اخلاقی و… داری شخصیت هستند.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ نشست علمی قبل از این کنگره برگزار خواهد شد، بیان کرد: این کنگره مجوز برگزاری از حوزه علمیه، جامعه المصطفی و ISC را دارد و به زبان فارسی و عربی در ایران و عراق برگزار می‌شود.

دبیر شورای اجرائی کنگره بین‌المللی میرزای نائینی گفت: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات و ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ آخرین مهلت ارسال مقالات است.

وی تصریح کرد: مرکز مدیریت حوزه علمیه، مرکز مدیریت حوزه نجف، مرکز مدیریت حوزه خواهران، دفتر تبلیغات اسلامی، جامعه المصطفی العالمیه، آستان قدس رضوی، سازمان اوقاف، وزارت فرهنگ و ارشاد، مجمع جهانی اهل‌بیت (ع)، مجمع جهانی تقریب، موسسه کتاب‌شناسی شیعه و موسسه آل البیت در این کنگره مشارکت دارند.

وی افزود: شناسایی و آثار میرزای نائینی، تولید نرم‌افزار آثار میرزای نائینی، ارتباط با مراکز و شخصیت‌های علمی از جمله رهبر معظم انقلاب، دعوت از شخصیت‌های علمی برای تألیف مقاله، برنامه‌ریزی برای مصاحبه با شاگردان شاگردان میرزای نائینی و شخصیت‌های علمی حوزه علمیه و… از جمله برنامه‌های کنگره است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی اظهار کرد: اگر چه میرزای نائینی در نجف، اصفهان و سامرا تحصیل کردند اما میرزا نائینی یک شخصیت بین‌المللی است؛ زیرا دیدگاه‌های سیاسی، علمی و فقهی فراتر از نجف و قم است.

ازآنجاییکه BMI تنها یک عدد است چندان قابلفهم نیست
خواندن

آیت‌الله ابوالقاسم علی دوست، رئیس کمیته‌های علمی کنگره، نیز در این نشست عنوان کرد: در کنگره‌های متعددی داری مسئولیت بودم اما اهداف و ثمراتی که بر این همایش علمی مترتب است بسیار متنوع‌تر است.

وی با اشاره به اینکه میرزای نائینی حق استادی بر گردن همه دارند، ادامه داد: وقتی درباره شخصیتی مانند میرزای نائینی صحبت می‌شود به طور غیر مستقیم الگودهی می‌شود.

آیت‌الله علیدوست اظهار کرد: امروزه گاهی به دانش فاخر و فخیم اصول فقه حمله‌های متعددی می‌شود که قابل نقد است و یکی از اهداف علمی این کنگره این است که فارغ از شخصیت میرزای نائینی بحث اصول مطرح شود.

وی با اشاره به اینکه گاهی شخصیت میرزای نائینی مصادره و منحصر می‌شود، تصریح کرد: یکی از سیاست‌های این کنگره این است که شخصیت میرزا نائینی، بدون آن‌که لباس خاصی بر شخصیت حقوقی ایشان پوشانده شود، مطرح گردد.

رئیس کمیته‌های علمی کنگره میرزای نائینی بیان کرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته پیرامون شخصیت میرزا نائینی، این کنگره در چهار بخش فقه و اصول، قرآن و حدیث، اندیشه سیاسی و سیره و زندگی‌نامه تدوین شده است.

 وی اظهار کرد: جمع آوری آثار میرزا نائینی تحت عنوان موسوعه میرزا نائینی بر اساس کتاب‌های چاپ شده و چاپ نشده میرزا نائینی و چاپ خروجی علمی کنگره در شش جلد به عنوان خروجی های علمی کنگره پیش بینی شده است.

وی یادآور شد: برای میزای نائنی بزرگداشت‌های متعدی برگزار شده است که از آثار تولید شده در آن ها نیز استفاده می‌شود زیرا این کنگره امتداد آن‌ها است.

انتهای پیام

[ad_2]
راهنما شیر گازی یا بال ولو چیست؟ الان برو
خواندن

مهمترین خبرهای اقتصادی

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *