چشم انداز خوبی برای بازار مسکن می بینیم

[ad_1]

مدیرکل بازار مسکن گفت: کاهش 2.4 درصدی قیمت مسکن در اولین ماه سال جدید، خوش‌بینی نسبت به ثبات بازار را افزایش داده و از افراد غیرمسئول می‌خواهیم تنش ایجاد نکنند تا در بازار نمایان شود. اتحادیه مشاوران املاک

مصطفی قلی خسروی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: از سال گذشته بارها به این موضوع اشاره کردیم که بازار مسکن ظرفیت رشد شدید قیمت ها را ندارد و رکورد این بازار در سال 1400 موید این ادعا بود. آمارهای اولین ماه سال جاری نشان می دهد که ثبات بازار امسال نیز نوید خوبی را می دهد و این آرامش در ماه های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

وی افزود: کاهش قیمت مسکن در اولین ماه سال جاری که در واقع اولین ماه قرن جدید است، ما را نسبت به وضعیت این بازار خوش بین کرده است. اگرچه تعداد معاملات نسبت به اسفند کاهش یافته است، اما نسبت به فروردین سال گذشته که با بیماری عروق کرونر دست و پنجه نرم می کردیم، انتظار رونق تدریجی را داریم. مشروط بر اینکه مالکان نرخ های پیشنهادی را به دلیل اینکه به ضرر آنهاست افزایش ندهند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: برخی افراد غیرمسئول به دنبال ایجاد تنش در بازار مسکن هستند. پارسال تحلیل های تورمی داشتند که محقق نشد اما امسال بازار را رها نکردند. نمی دانم چقدر اصرار دارند که در بازار مسکن دچار گرفتگی بشوند.

خسروی همچنین به نقش مراکز آماری در ایجاد آرامش در بازار مسکن اشاره کرد و افزود: به محض اینکه بانک مرکزی در فروردین ماه کاهش قیمت مسکن را اعلام کند، مطلوب خواهیم بود. اکنون که بازار مسکن آرام شده است، همه باید برای حفظ وضعیت موجود تلاش کنیم. نقش کارشناسان و رسانه ها که باید از گزارش، مصاحبه یا آماری که انتظارات تورمی را افزایش می دهد خودداری کنند نیز مهم است.

حملات هوایی عراق به مواضع داعش در شمال این کشور
خواندن

وی در خصوص برنامه دولت اصلی برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال گفت: حدود 960000 واحد طرح نهضت ملی مسکن به مرحله اجرا رسیده است. این نشان می دهد که دولت در تامین مسکن جدی است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک خاطرنشان کرد: گاهی می شنویم که فعالان صنعت ساختمان می گویند نهضت ملی مسکن قابل اجرا نیست اما اینکه این پروژه به حدود یک میلیون واحد در حال پیشرفت می رسد خلاف این را ثابت می کند. بالاخره ما باید به تقویت نقاط قوت و ضعف دولت کمک کنیم تا خوب پیش برود و مردم خانه دار شوند.

به گفته خسروی، تولید مسکن اثرات مثبتی بر بازار دارد. مهمترین عامل ایجاد آرامش در بازار مسکن، عرضه متناسب با تقاضا است. ما باید کل خانه را کمی بیشتر از تقاضای این بخش بسازیم تا فشار وارد بر بازار کاهش یابد.

وی گفت: مشاوران املاک نقش متوسطی در بازار مسکن دارند. نوسانات بازار مسکن ناشی از شرایط کلان اقتصادی است. از سوی دیگر، هیچ کس قیمت خانه را جز صاحب ملک تعیین نمی کند. از آنجایی که ملک در اسلام معتبر و محترم است مشاوران املاک برای کاهش قیمت با فروشنده مذاکره می کنند.

خسروی گفت: با کاهش قیمت مسکن، بازار رونق می گیرد و این به نفع مشاوران املاک است. عجیب است که عده ای آشکارا این را قبول ندارند. اگر خانه 100 میلیون تومان گران شود و مشتری نتواند آن را بخرد تمام هزینه های مشاور از بین می رود و پورسانت 250 هزار تومان می شود. بالاخره کدام عقل سلیمی کل مبلغ کمیسیون را فدای 250 هزار تومان می کند؟ بنابراین نباید همیشه ادعا کنیم که مشاوران عامل گرانی مسکن هستند.

آبان هم رسید؛ خبری از واکسن برکت نیست - برترین ها
خواندن

قیمت هر متر خانه در تهران 34.2 میلیون تومان است

پس از اعلام بانک مرکزی در فروردین 1401 میانگین قیمت یک متر مربع مسکن در تهران 34 میلیون و 270 هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل 2.4 درصد معادل 16.9 درصد کاهش داشته است. همچنین در این ماه 3.4 هزار معامله انجام شد که نسبت به ماه قبل 49.9 درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل 63.7 درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام/

[ad_2]
sorsec

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *