وضعیت تفکیک سرانه ورزش در 16 استان / تناقض و امتناع برخی استان ها از ارائه آمار!

[ad_1]

با توجه به سرانه های ورزشی در استان ها در سال 1400، برخی استان ها با ایده آل فاصله زیادی دارند.

به گزارش ایسنا، ارتقای جایگاه سرانه اماکن ورزشی در استان های کشور نیازمند توجه به مقوله سیاست گذاری و اقدامات مناسب برای هر استان است. برای درک وضعیت استان ها در کشور جدول زیر به بررسی آمارهای موجود از سال 1400 می پردازد که با توجه به این موضوع که مورد توجه مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی قرار گرفت، برخی استان ها آمار دقیقی ارائه نکردند و دارای تناقضات متفاوتی بودند.

بر اساس آمار انجمن ورزش های همگانی، سرانه اماکن ورزشی در برخی استان ها از نظر دسترسی به اماکن ورزشی تفاوت های زیادی داشته است. گفتنی است مرکز آمار ایران از سال 1396 تاکنون آمار دقیقی از توسعه اماکن ورزشی در بخش خصوصی و دولتی و مروری بر آمارهای منتشر شده توسط این انجمن برای ارزیابی وضعیت عمومی کشور ارائه نکرده است. ورزش همگانی ضروری به نظر می رسد: آمار سرانه ورزش هر ایرانی معادل 70 سانتی متر است، همچنین 92 درصد از اماکن ورزشی وزارتخانه ها، ارگان ها و مؤسسات در دسترس عموم نیست و تنها 8 درصد از اماکن ورزشی موسسات و دستگاه ها است. در دسترس عموم؛ این امر نشان می دهد که حوزه سیاستگذاری مستلزم مداخلات مختلفی در حوزه ورزش برای کارمندان و کارگران است و بر اساس آمارهای منتشر شده، دسترسی کارگران به اماکن ورزشی تفاوت قابل توجهی با کارکنان دولت دارد.

جدول زیر برخی از آمارهای منتشر شده توسط برخی استان ها از سرانه اماکن ورزشی را نشان می دهد:

راهنما تفاوت فیلتر درایر و کر درایر چیست؟ خواندن
خواندن
خط نام استان وضعیت سرانه اماکن ورزشی استان
1 اصفهان سرانه ورزش در استان اصفهان حدود 0.41 متر مربع است که با میانگین کشوری که حدود یک متر مربع است فاصله زیادی دارد.
2 بوشهر سرانه ورزش در استان بوشهر تا قبل از سال 1392 حدود 0.64 مترمربع بوده که در سال 1400 با افزایش 90 درصدی به 1.2 متر مربع رسیده است.
3 اردبیل میانگین سرانه ورزش در استان اردبیل 0.50 متر مربع است که شهرستان کوثر بیشترین سرانه ورزشی و شهرستان اردبیل کمترین سرانه ورزشی را به خود اختصاص داده است.
4 کرمان سرانه ورزشی در این استان تقریباً برابر با میانگین سرانه اماکن ورزشی کشور یعنی یک متر مربع است.
5 ایلام رشد 14 درصدی سرانه اماکن ورزشی استان در سال های اخیر، میزان سرانه ورزش از 0.78 به بیش از 0.92 متر مربع رسیده است.
6 آذربایجان شرقی سرانه ورزش در آذربایجان شرقی تنها 0.80 متر مربع است.
7 قزوین

سرانه فضاهای ورزشی در استان قزوین در حال حاضر نزدیک به 0.60 متر مربع برای هر نفر است.

8 سیستان در بلوچستان سرانه کل ورزش استان 0.52 متر مربع است که نشان دهنده فاصله زیاد استان با کشور است.
9 چهارمحال و بختیاری سرانه ورزش در این استان 0.30 متر مربع است در حالی که این شاخص نسبت به میانگین کشوری یک متر مربع کسری قابل توجهی دارد.
10 یزد سرانه ورزش در استان یزد با احتساب اماکن ورزشی اداره کل ورزش و جوانان و سایر دستگاه های اجرایی 83 سانتی متر است در حالی که سرانه ورزش تنها در اداره کل ورزش و جوانان به 0.62 متر مربع می رسد.
11 کهکیلویه در بویراحمد سرانه ورزش در کهکیلویه و بویراحمد 0.96 متر مربع است.
12 خراسان شمالی سرانه فضای ورزشی نیز از 0.36 متر مربع به حدود 0.60 متر مربع افزایش یافته است و با وجود اینکه حدود 0.40 متر مربع از سرانه کشوری عقب مانده است، اما در طول سال ها رشد خوبی از خود نشان داده است.
13 آذربایجان غربی آذربایجان غربی یکی از پایین ترین سرانه های ورزشی کشور را دارد و در این زمینه رتبه آخر را دارد. سرانه ورزشی این استان کمتر از 0.42 متر مربع است.
14 هرمزگان سرانه فضای ورزشی استان هرمزگان در سال های گذشته 0.62 متر مربع بود که اکنون به 0.72 متر مربع افزایش یافته است.
15 خراسان جنوبی سرانه مساحت ورزشی خراسان جنوبی در سال 1392 حدود 0.36 متر مربع بوده و اکنون به 0.42 متر مربع افزایش یافته است.
16 لرستان سرانه فضای ورزشی در استان لرستان 0.61 متر مربع است.
سرنوشت مبهم تحول در نظام پرداخت یارانه - همشهری
خواندن

انتهای پیام/

[ad_2]
sorsec

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *