قهرمان پور: حذف نام سپاه از لیست FTO اعتباری است

[ad_1]

مذاکرات هسته ای در وین بیش از یک ماه است که به بن بست رسیده است و طرفین دلایل مختلفی برای تعلیق نابهنگام آن ذکر می کنند. ایران به وضوح خواسته های زیاده خواهانه آمریکا را مقصر می داند و غرب نیز بهانه تراشی کرده است. این در حالی است که رسانه ها بیشتر از حذف نام سپاه پاسداران از فهرست به اصطلاح تروریست های آمریکایی صحبت می کنند که البته تنها یکی از این اختلافات است، اختلافی که به گفته کارشناسان برای هر دو طرف نمادین و شأن آورتر است.

رحمان قهرمان پور در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به تمدید مذاکرات هسته ای و حل اختلاف ایران و آمریکا بر سر خروج سپاه از فهرست گروه های تروریستی خارجی، اظهار کرد: رویکرد بایدن دشوارتر می شود. وضعیت بدتر شد و اعتماد دولت بایدن را افزایش داد. در مقایسه با حمله پیش از روسیه به اوکراین، ایالات متحده معتقد است که آنها در موقعیت بهتری قرار دارند و می توانند امتیازات بیشتری در مذاکرات هسته ای کسب کنند.

وی افزود: قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی خارجی توسط مایک پمپئو وزیر امور خارجه پیشنهاد شد در حالی که نهادهای امنیتی آمریکا با آن مخالفت کردند و اقدام دولت ترامپ بخشی از آن بود که می‌بینیم این تاکتیک باعث شد. شرایط برای بایدن دشوار است

او گفت: «در حالی که تعداد زیادی از جمهوری‌خواهان در سنا و نمایندگان به دنبال توافق با ایران هستند، دولت باید مراقب برخی جمهوری‌خواهانی باشد که مخالف آن هستند و می‌ترسند در انتخابات کنگره از آن سوء استفاده کنند». سپاه با لیست FTO مخالفت کرد.

قهرمان پور با استناد به اخباری که هفته گذشته به صورت نیمه رسمی در رسانه های غربی منتشر شد، گفت: بایدن برای حذف نام نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با مشکل مواجه بود، اما این احتمال وجود دارد که نام سپاه از لیست FTO حذف شود. ما نمی دانیم اگر چنین پیشنهادی در پشت صحنه مطرح می شد، واکنش ایران چه بود. به نظر می رسد طرفین همچنان در حال مذاکره بر سر موضوع سپاه هستند. از سوی دیگر می بینیم که انریکه مورا نیز به نمایندگی از اتحادیه اروپا، مقامات قطر، عراق و عمان در مذاکرات دخالت می کند، اما باید منتظر ماند و دید آیا ابتکاری وجود دارد که دولت به آن راضی باشد. در این شرایط سخت

ستاره ای که 12000 سال دیگر به ستاره قطبی زمین تبدیل می شود
خواندن

وی با توجه به پافشاری و تاکید ایران بر حذف نام سپاه از فهرست FTO به منظور بهره مندی ایران از منافع اقتصادی برجام، توضیح داد: بود. اما در کل، من فکر می کنم حذف سپاه از این لیست برای ایرانی ها و آمریکایی ها بیشتر نمادین است تا عملی. در ایالات متحده، با توجه به اینکه مسئله ایران و بوریا در مناقشات داخلی آنها دخیل بوده است، دولت بایدن نگران است که حذف سپاه پاسداران از لیست ممکن است برخی از جمهوری خواهان را به این موضوع در مبارزات انتخاباتی آتی سوق دهد، در حالی که برخی از جمهوری خواهان را می شناسند. که حذف سپاه از این لیست موضوع خیلی جدی نیست.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: حذف سپاه از این لیست برای ایران مهم است چرا که قرار گرفتن بخشی از ارتش کشور در لیست تروریست ها رسما و سیاسی قابل قبول نیست. از سوی دیگر، حتی اگر نام سپاه از این لیست حذف شود، باز هم جزو گروه های تحریمی در لیست های دیگر است و از این لحاظ تاثیر چندان عمیقی بر سپاه و فعالیت های آن ندارد. .

وی در خصوص تاثیر حذف نام سپاه از فهرست FTO‌ بر سود بیشتر ایران از اجرای برجام، گفت: اجرای برجام مهم است، اما باید فضای حاکم بین ایران و آمریکا و غرب را در نظر گرفت. همه شرکت‌ها به دلیل تعامل اقتصادی به ایران می‌آیند، اما این کار برای یک روز، یک ماه و حتی یک سال انجام نمی‌شود، به‌ویژه شرکت‌های آمریکایی نمی‌توانند این کار را انجام دهند. زیرا تحریم های ثانویه همچنان اعمال می شود. بنابراین حتی در صورت احیای برجام، شرکت های خصوصی با رویکرد محتاطانه به سرعت از او استقبال نخواهند کرد و بیشتر شرایط برای شرکت هایی فراهم شده است که قبلا در ایران کار می کردند.

سند حقوق کودک و نوجوان در محلات کم برخوردار اجرا می شود
خواندن

قهرمان پور تاکید کرد: درست است که صحبت از منافع اقتصادی اجرای برجام جذاب، واقع بینانه و درست است، اما در این زمینه باید مراقب بود که با اجرای برجام سطح توقعات بالا نرود. ; با توجه به واقعیت ایران و آمریکا، این مزیت محدود است.

وی درباره تقاضای ایران برای یکی دو اقدام آمریکا از جمله آزادسازی منابع مالی ایران به عنوان اقدام اعتمادساز، گفت: واقعیت این است که دیوار بی اعتمادی آنقدر بلند است که شاید انجام اقدامات اعتمادساز عادی نباشد. ” در حال کاهش است. در گذشته مواردی وجود داشت که هر دو طرف اقدامات اعتمادسازی را انجام می دادند، اما طرف مقابل احساس می کرد که این کافی نیست. در عین حال می دانیم که برخی از کشورهای دوست ایران به نوعی سعی در حل این موضوع دارند. من معتقدم که اگر اراده سیاسی در واشنگتن وجود داشته باشد، دستیابی به راه حلی که هر دو طرف بتوانند روی آن توافق کنند، دشوار نخواهد بود. تحریم سپاه بیشتر از آنکه یک اقدام محدودکننده واقعی باشد، برای آمریکا نمادین است و برای ایران نیز حذف سپاه از فهرست FTO همین اثر را دارد.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: مشخص است در حال حاضر هر دو طرف از خواسته های خود در موضوع سپاه عدول نمی کنند باید منتظر ماند و دید که میانجی ها تا چه حد در این زمینه پاسخ خواهند داد. اکنون هر دو طرف از همه ابزارهای مذاکره برای متقاعد کردن طرف مقابل به پذیرش خواسته هایشان استفاده کرده اند.

قهرمان پور در خصوص تمدید اختلاف و تعلیق مذاکرات و توافق احتمالی، گفت: بدون تردید ایران و آمریکا به این توافق نیاز دارند. ایالات متحده به آن نیاز دارد زیرا می خواهد نقش خود را در خاورمیانه مشخص کند. سخنگوی اخیر پنتاگون گفت ارزیابی ایالات متحده از استراتژی خاورمیانه هنوز معتبر است و باید روی آن کار کرد. این اجتناب ناپذیر است که او در اسرع وقت تکلیف خود را روشن کند، اما او می خواهد تا حد امکان امتیاز کمتری کسب کند. تا آنجا که ممکن است از کارت های برنده جمهوری خواهان علیه دولت بایدن در انتخابات آتی جلوگیری شود.

محور اصفهان به شیراز، شلوغ ترین ورودی استان فارس
خواندن

وی ادامه داد: ایران هم از نظر منطقه و هم به دلیل اینکه تلاش می کند در مذاکرات با عربستان اعتمادسازی کند و به نوعی محور ابراهیم (عادی سازی اعراب با اسرائیل) را تضعیف کند، به برجام نیاز دارد. در حوزه داخلی، دولت آقای رئیسی به توافقی برای کاهش بخشی از فشار اقتصادی نیاز دارد. بنابراین هر دو طرف به این توافق روی کاغذ نیاز دارند، اما تصمیم گیرندگان هر دو طرف نگران توافق و جایگاه خودشان در رقابت سیاسی هستند. هر دو دولت رئیسی و بایدن احساس می کنند که باید امتیازات بیشتری بگیرند و امتیازات کمتری بدهند، که این کار را دشوارتر کرده است. این که آیا این گره در هفته های آینده باز خواهد شد یا خیر، باید دید! من خوشبین هستم که راه باز شود، اما نمی دانم چه زمانی این اتفاق می افتد.

انتهای پیام/

[ad_2]
sorsec

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *