قادری: چاره ای جز حذف ارز مورد نظر نداریم

[ad_1]

یکی از اعضای کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت: باید ارز اولویت را حذف کنیم.

جعفر قادری در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: به نظر من باید یارانه ای برای اقشار کم درآمد با حذف ارز اولویت در نظر گرفته شود تا بخشی از کاهش قدرت خرید جبران شود. برای سایر کالاها، معادل ترجیحی باید در طول زمان حذف شود. یعنی ارز 4200 تومانی تخصیص داده نشد و در عین حال ارز 23 هزار تومانی داده نشد، اما در نظر گرفته شد که عدد میانی بخشی از مشکل را حل کرده است.

وی در خصوص تبعات حذف ارز اولویت دار گفت: در صورت تداوم ارز اولویت دار در سال آینده، نواقص و مشکلاتی که به تخصیص آن اختصاص یافته است ادامه خواهد داشت. یعنی تقاضا برای ارز ترجیحی افزایش یافته و بخشی از کالاهای وارداتی با ارز 4200 تومانی به دلیل قیمت پایین هدر می رود و امکان رشد تولید داخل وجود ندارد، بنابراین باید ارز ترجیحی را حذف کنیم. همانطور که مشکل ادامه دارد. مولد خواهد بود.

قادری در عین حال گفت: ارز اولویت دار نباید به یکباره حذف شود بلکه باید به مرور زمان انجام شود. به عنوان مثال حذف ارز 4200 تومانی از نفت مشکل خاصی ایجاد نمی کند و در مورد گوشت باید عدد واسطه ای برای تخصیص ارز در نظر گرفته شود تا مردم به یکباره تحت فشار نباشند.

نماینده پارلمان اروپا تاکید کرد که پیامدهای منفی انتخاب ارز ترجیحی بیشتر از حذف آن است. تداوم تخصیص ارز 4200 تومانی به این معناست که دولت مجبور می شود ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد تامین کند که برای دولت هزینه ریالی خواهد داشت. بنابراین دولت مجبور به افزایش پایه پولی و حجم نقدینگی می شود که آثار و تبعات تورمی نیز به دنبال خواهد داشت. بنابراین نگرانی برخی از آقایان مبنی بر اینکه حذف ارز ترجیحی آثار تورمی به همراه خواهد داشت، به این صورت خواهد شد که اگر ارز ترجیحی حذف نشود، آثار و تبعات تورمی بیشتری خواهد داشت.

تولید یک عدد تخم مرغ برای مرغدار چقدر هزینه دارد؟ - ایسنا
خواندن

انتهای پیام/

[ad_2]
sorsec

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *