ضرورت اهدای خون در «عید نوروز» و «رمضان»

[ad_1]

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در خصوص لزوم اهدای خون در تعطیلات نوروزی و همچنین ماه مبارک رمضان گفت: در حال حاضر وضعیت تامین خون در کشور قابل قبول است اما در صورت تعداد مراجعات ظرف 14 روز ماه رمضان کاهش می یابد و اندکی کاهش ذخایر خواهیم داشت.

دکتر. مصطفی جمالی در گفت وگو با ایسنا،وی درباره وضعیت اهدای خون در کشور گفت: تفاوت نوروز امسال با سال های گذشته این است که تاج ششم داشتیم که منجر به کاهش اهدای خون شد. از سوی دیگر، عملیات در پایان ماه مارس افزایش می یابد و هزینه ها افزایش می یابد. در عین حال تعطیلات نوروز امسال مصادف با ماه مبارک رمضان است، اما معمولاً در تعطیلات عید تعداد اهداکنندگان خون اندکی کاهش می یابد و تعداد اهداکنندگان خون در ماه مبارک رمضان نیز کاهش می یابد. معمولا هر کدام از اینها به خودی خود باعث کاهش خون رسانی می شود. حالا امسال به این موارد کنار هم فکر کنید.

وی گفت: البته در حال حاضر وضعیت ذخایر قابل قبول است. تعطیلات نوروزی باید کاهش یابد، در 15 روز اول ماه مبارک رمضان مقداری کاهش ذخایر خواهیم داشت، بنابراین مردم در تعطیلات عید برای اهدای خون مراجعه کنند. ضمن اینکه مردم در ماه مبارک رمضان می توانند از افطار تا سحر برای اهدای خون مراجعه کنند. بنابراین اهدای خون در 14 روز اول سال جدید و 20 روز اول ماه مبارک رمضان برای حفظ ذخایر خون بسیار مهم است و اگر مردم در این ایام برای اهدای خون مراجعه کنند بسیار خوب است.

3 شگفت‌انگیز هک رژیم های کتوژنیک
خواندن

جمالی با بیان اینکه سال جدید انتقال خون است، گفت: سال جدید را با اهدای خون آغاز کنید. در تمامی استان ها اکثر مراکز اهدای خون دایر بوده و نسبت به سال های گذشته فعال تر خواهند بود. البته اطلاعات لازم در خصوص عملکرد مراکز اهدای خون در تمامی استان ها ارائه می شود. البته در حال حاضر ذخایر خون قابل قبول است و امیدواریم با حضور مردم از این دوران سخت جان سالم به در ببریم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران درباره اهدای پلاکت نیز گفت: چون برای حفظ سطح پلاکت خون یا اهدای پلاکت وجود دارد. پس از اهدای خون، پلاکت ها برداشته شده و برای بیماران استفاده می شود. ضمن اینکه پلاکت مورد نیاز را می توان با انجماد پلاکت ها به دست آورد و حجم و کیفیت پلاکت های به دست آمده با این روش بسیار بهتر است. البته این روش کمی طولانی تر است، اما کیفیت و حجم پلاکت ها در این روش بسیار بهتر است.

انتهای پیام/

[ad_2]
sorsec

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *