تأثیر تحصیلات دانشگاهی بر رشد مهارت‌های کارآفرینی زنان

[ad_1]

ایسنا/ خراسان رضوی در عصر حاضر، بحران بیکاری ریشه در جوامع در حال توسعه دارد و دولت ها قادر به پاسخگویی به نیازهای تکنولوژیکی جوامع خود نیستند. زیرا بیشتر تولیدات دانشگاهی با نیاز بازار کار همخوانی ندارد.

بر اساس این پژوهش، اکثر موضوعات دانشگاهی به صورت تئوری ارائه می شوند و چالش جدی برای استفاده از آنها وجود ندارد. بنابراین دانشجویان پس از فارغ التحصیلی به دنبال کار بین خدمات دولتی و خصوصی هستند و تمایل کمتری به ایجاد شغل دارند که البته ریشه در عوامل بسیاری مانند خانواده، فرهنگ، سیاست دولت و … دارد که هر کدام در شهر خود بحث برانگیز است. . محققان در مطالعه ای با عنوان «بررسی تأثیر آموزش دانشگاهی بر توسعه مهارت های کارآفرینی زنان» مدت هاست که استدلال کرده اند که کارآفرینی یک ویژگی خاص فردی و موروثی است و آموزش نمی تواند بر کارآفرینی تأثیر بگذارد.

این تحقیق توسط منیره دیزجی، گروه اقتصاد دانشگاه آزاد تبریز و مریم زینی، کارشناس ارشد مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز انجام شده است که نشان می دهد کارآفرینی مبتنی بر شواهد در نتیجه دوره ها و آموزش ها قابل توسعه است. برنامه ها. مراکز آموزشی از طریق دوره های آموزشی خود می توانند انگیزه و صلاحیت فارغ التحصیلان را افزایش داده و افراد استثنایی را در زمینه فعالیت های کارآفرینی آموزش دهند.

بزرگترین دانشگاه های جهان آموزش و توسعه کارآفرینی را در دستور کار خود قرار داده اند
اهمیت کارآفرینی دانشگاه های بزرگ دنیا را بر آن داشته است که آموزش و توسعه کارآفرینی را در دستور کار خود قرار دهند. بهترین دلیل برای این امر خلاصه اعلامیه جهانی آموزش دانشگاهی است که در اکتبر 1998 در پاریس تحت نظارت یونسکو صادر شد که توسعه مهارت ها و ابتکارات کارآفرینی را به یکی از دغدغه های اصلی آموزش دانشگاهی تبدیل کرده است.

کارآفرین نقش موثری در ایجاد کسب و کارهای جدید و در نتیجه ایجاد اشتغال دارد. مهم این است که کارآفرین منتظر سرمایه گذاری و ایجاد شغل از سوی دولت نباشد. با شناسایی مناسب فرصت ها و استفاده از سرمایه های ماندگار فرصت هایی را فراهم می کند و با سازماندهی و مدیریت صحیح منابع ایده خود را محقق می کند. در این صورت نه تنها خوداشتغال می شود، بلکه بدون اتکا به دولت می تواند برای سایرین در بخش غیردولتی شغل ایجاد کند.

این امر نرخ بیکاری را بدون نیاز به سرمایه گذاری دولتی برای ایجاد شغل کاهش می دهد. البته دولت می تواند با فضاسازی و اعمال سیاست های مناسب، حرکت کارآفرینان را تسریع بخشد. از دیگر پیامدهای کارآفرینی می توان به بهبود وضعیت اقتصادی فقرا و ورود زنان به دنیای تجارت و افزایش مالکیت آنها بر مشاغل اشاره کرد.

زنان با گروه های اجتماعی جامعه ارتباط مؤثری دارند

زنان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین گروه‌های اجتماعی، نگرش مؤثری نسبت به گروه‌های اجتماعی در جامعه دارند که علاوه بر تعهدات فردی و خانوادگی، در پیشرفت اجتماعی و توسعه پایدار نقش فعالی دارند. از این رو کشورهایی که در مسیر توسعه سازنده قرار دارند، به اهمیت ضرورت ایجاد جامعه ای سالم که در گرو حضور زنان فعال و موثر در جامعه است، پی برده اند.

حضور زنان در مدارس، دانشگاه ها و مراکز آموزشی مختلف این فرصت را به آنها می دهد تا برخی از مهارت های زندگی را بیاموزند و از همه مهمتر در زمینه های عملی نهادهای اجتماعی مدرن و در این راستا در جوامع توسعه نیافته یا در حال توسعه مانند . همانطور که در ایران حتی می توان زنان را مروج توسعه دانست. کارآفرینی کاتالیزوری برای رشد اقتصادی است و با کسب کارآفرینی می توان مهارت های آن را آموخت.

آموزش کارآفرینی با افزایش نوآوری، خلاقیت، انعطاف پذیری، پاسخگویی، خود مدیریتی و خود مدیریتی، رفتارها و نتایجی را ایجاد می کند. ایده های خلاقانه با تلاش جدی کارآفرینان در قالب کسب و کارهای جدید پدیدار می شوند. در این راستا شرکت های دانش بنیان و رشد علمی آنها در مراکز رشد دانشگاهی یکی از محورهای اصلی سیاست گذاران ایرانی در سال های اخیر بوده است.

اهداف مراکز رشد ایجاد فضای مناسب مبتنی بر فناوری های نوین و افزایش ثروت در جامعه است

اهداف مهم پارک ها و مراکز رشد، ایجاد بستر مناسب برای گسترش فرهنگ نوآوری و کارآفرینی، مبتنی بر فناوری های نوین و افزایش ثروت در جامعه است. هدف این مراکز ایجاد شرایط مساعد برای افزایش توانایی فارغ التحصیلان دانشگاهی در تجاری سازی ایده های نوآورانه و تبدیل آنها به محصولات قابل فروش است. در حالی که شواهد حاکی از حضور کم دانشجویان دختر در این مراکز است. نتایج تحقیق در مورد عوامل کلیدی مؤثر بر توسعه کارآفرینی فناوری در شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری ایران نشان می‌دهد که عناصری مانند دولت، دانشگاه، سرمایه، زیرساخت، بازار و … مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر توسعه کارآفرینی فناورانه

امروزه ماهات تاثیر زیادی در کار خوب و بهینه، ایجاد رضایت و انگیزه در افراد دارد که در نهایت منجر به توسعه نیروی انسانی و افزایش بهره وری می شود و یکی از زیرساخت های اساسی کارآفرینی است. در سال های اخیر مطالعات متعددی در زمینه کارآفرینی و آموزش عالی انجام شده است که همگی معتقدند دوره های آموزشی مهارت های کارآفرینی باید در برنامه های درسی دانشجویان گنجانده شود.

این تحقیق در فصلنامه توسعه فناوری منتشر شده است.

انتهای پیام/

[ad_2]
sorsec

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

سفیر ایران در اتریش به شناسایی سناتور آمریکایی پاسخ داد

[ad_1] سفیر ایران در اتریش در واکنش به توئیت یک سناتور آمریکایی که به صراحت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.