بن بست انتخابات ریاست جمهوری عراق کجاست؟

[ad_1]

ایسنا/ خراسان رضوی با توجه به عدم اتحاد دو حزب اصلی کردستان عراق به عنوان اولین عامل در انتخاب رئیس جمهور عراق، یک تحلیلگر خاورمیانه گفت: او عراق را کنترل می کند و تصور می کند می تواند مستقلاً عنوان جناح شیعه را مدعی شود.

صباح زنگنه در گفت وگو با ایسنا، گفت: جلسه روز گذشته پارلمان عراق برای تعیین رئیس جمهور تشکیل نشد زیرا تصمیم لازم اتخاذ نشده است. در ادامه این روند پس از تعیین نامزد فراکسیون اکثریت و رای گیری آن، رئیس جمهور با همکاری فراکسیون اکثریت، نامزد شخصی را برای نخست وزیری پیشنهاد می کند.

وی افزود: همیشه مرسوم بوده است که انتخاب رئیس مجلس، رئیس جمهور و نخست وزیر با موافقت هر سه فراکسیون عراقی یعنی احزاب کرد، سنی و شیعه انجام شود. فراکسیون اهل سنت محمد الحبوسی را به عنوان رئیس مجلس انتخاب کرده است و طبق عرف سیاسی عراق، رئیس جمهور باید از سوی فراکسیون کرد تعیین شود و هر دو جناح شیعه و سنی باید با انتخاب وی موافقت کنند.

این تحلیلگر خاورمیانه ادامه داد: در گذشته روسای جمهور از سوی اتحادیه میهنی کردستان معرفی می شدند، اما این بار هر دو حزب اتحادیه میهنی و حزب دمکرات کردستان نتوانستند به توافق نهایی بر سر انتخاب برسند. یک رئیس جمهور آنچه باعث ایجاد اختلاف و حتی برای برخی از احزاب شیعه شده همین تخلف بوده و می تواند منجر به اختلاف و درگیری بین احزاب کردی شود.

زنگنه افزود: مشکل بعدی که در انتخابات ریاست جمهوری عراق به وجود آمد این بود که فراکسیون صدر که اکثریت پارلمان عراق را در اختیار دارد، نمایندگی کرد که می تواند به تنهایی به یک جناح شیعه تبدیل شود. بنابراین او وارد یک ائتلاف سه جانبه با حزب دمکرات کردستان و فعالیت احزاب سنی در غرب عراق شد که عملاً سایر احزاب شیعه نادیده گرفته شدند و تصمیم گرفتند در جلسات انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکنند، بنابراین صدر واقعیت فعلی است. حواستان به منطقه شیعه و پرهیز از انحصار.

وضعیت تفکیک سرانه ورزش در 16 استان / تناقض و امتناع برخی استان ها از ارائه آمار!
خواندن

وی خاطرنشان کرد: بر اساس قوانین عراق دو سوم کل نمایندگان باید در انتخابات ریاست جمهوری حضور داشته باشند و پارلمان عراق برای انتخاب رئیس جمهور تشکیل جلسه می دهد تا فراکسیون صدر و دیگر جریان های شیعه به توافق برسند.

یک تحلیلگر خاورمیانه گفت که با اتفاق دیروز جناح صدر متوجه شد که اکثریت مطلق مجلس با او نیست. با اکثریت در پارلمان و احتمال موفقیت او، چون جریان صدر بسیار مطمئن بود که او می تواند امروز را به پایان برساند و نامزدی که از او حمایت می کند به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود.

زنگنه گفت: حسن الآذری، رئیس فراکسیون صدر در پارلمان عراق اعلام کرد که نامزد ریاست ائتلاف نجات (ائتلاف حزب دمکرات کردستان، فراکسیون صدر و ائتلاف حاکم) ریبر احمد و نامزد ریاست جمهوری جعفر الصدر است. سفیر فعلی عراق در لندن. او گفت: «مشکل احزاب عراقی این است که فکر می کنند معرفی چند نام مشکل را حل می کند. این در حالی است که برای هر انتخابات باید برنامه ارائه شود و پیشنهاد افراد به عنوان کاندیدای ائتلاف اشکالی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه برنامه باید توسط ائتلاف هایی که نامزدها را معرفی کرده اند ارائه شود، گفت: برای ارائه برنامه باید توافق شود. باید توافق کرد که چه کسانی در دولت هستند و چه کسانی نیستند، چه اهدافی را دنبال کنند و چه کسانی را در دولت به عنوان اپوزیسیون معرفی کنند. فضای سیاسی کنونی در عراق هنوز به جایی نرسیده است که برخی به رسمیت شناختن را به عنوان اپوزیسیون بپذیرند، در حالی که برخی دیگر بخواهند قدرت را در دست بگیرند. همه اینها باید در یک برنامه مشخص و توافق شده ارائه شود و معرفی افراد بر اساس این برنامه باشد و قبل از ارائه برنامه نمی توان فرد خاصی را تعیین کرد.

امشب چه کنسرتی برگزار می شود؟
خواندن

یک تحلیلگر خاورمیانه با اشاره به اینکه ریبر احمد و برهم صالح در حال حاضر نامزدهای اصلی ریاست جمهوری عراق هستند، افزود: برهم صالح موفقیت خود را به عنوان رئیس جمهور نشان داده است و سیاست ها و اقدامات ریبر احمد در کردستان عراق مشخص است. نمی دانم که این دو می توانند بدون برنامه تایید شده احزاب خود رای دهند.

زنگنه با بیان اینکه ادامه وضعیت فعلی عراق مشکلاتی را به همراه خواهد داشت، گفت: بودجه سال آینده عراق هنوز تعیین و تصویب نشده است. این امر بر معیشت مردم تأثیر منفی خواهد داشت و دولت عراق در سال آینده با بودجه دوازدهم این کار را انجام خواهد داد و هیچ وزارتخانه ای نیز نمی تواند برای سال آینده برنامه ریزی کند.

انتهای پیام/

[ad_2]
sorsec

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *